Bart Brouwers schreef op zijn blog ‘dodebomen’ een aansprekend artikel over de toekomst van kranten die momenteel nog massaal 6 keer per week verschijnen. Bart werkte voorheen als hoofdredacteur bij Spits en is nu verantwoordelijk voor de opzet van hyperlokaal nieuws binnen de Telegraaf Media Groep.
Lees verder....Nog maar net een half jaar na de verzelfstandiging van NRC Media, lijkt de top van het bedrijf uiteen te vallen. Birgit Donker, hoofdredacteur-directeur en Gert-Jan Oelderik, uitgever-directeur van NRC Media leggen op 1 juli hun functies neer.
Lees verder....6 van de 15 aanvragen voor de eerste 4 miljoen euro uit de ‘Tijdelijke subsidieregeling persinnovatie’ werden gisteren toegekend aan (hyper)lokale nieuws initiatieven. Bijna 400.000 euro gaat voor dit doel naar de Telegraaf Media Groep.
Lees verder....De Uitgever aan het Woord was jarenlang de uitgave van KPMG, waarin onderzoek naar de uitgeefbranche, samen met de nodige intervieuws, zicht gaf op relevante ontwikkelingen, zowel financieel economisch als commercieel. Inmiddels heeft Thaesis de volledige publicatie in handen, partijen als het Stimuleringsfonds voor de Pers, NUV, Thieme Grafimedia en Saxion maken geen deel meer uit van de ‘kerngroep’.
Lees verder....Nieuwsmarkt.nl is vanaf afgelopen weekend live. De start-up heeft met de vormgeving van Studio Fischer uit Amsterdam een frisse, moderne en vooral ‘groene’ uitstraling neergezet. Nieuwsmarkt.nl richt zich op het ontwikkelen van moderne media businessmodellen, waarbij de consument in haar/zijn media consumptie centraal staat middels een mediaportal en verschillende mobiele platforms.
Lees verder....De overpeinzing van deze week is ingegeven door een artikel van Bart Brouwers op zijn weblog ‘dodebomen’. Onder de titel ‘De toekomst van de journalistiek smaakt naar koffie’, tekent hij een mogelijk scenario op van de hyperlokale ‘newsroom’, waar journalist, burger en adverteerder met elkaar het relevante lokale nieuws maken.
Lees verder....Telegraaf, Sanoma en STER gaan samenwerken op het gebied van mobiel adverteren. De partijen gaan mediabureaus en adverteerders benaderen om hun advertenties aan te bieden op de titels van beide uitgevers. Kijk en luister goed naar onderstaand filmpje. Niet één keer wordt de wens van de klant genoemd in relatie tot zijn overige media consumptie gedrag.
Lees verder....Die zin bleef me bij tijdens de rit na het geven van een lezing over de ontwikkelingen rondom eReaders bij Logeion in Rotterdam. In was daarna onderweg naar InCT. Beide events waren congressen over uitgeven. Logeion over vooral bedrijfsvakbladen en InCT over innovatief uitgeven.
Lees verder....Sander Been van Chevalier Crossmedia nodigde mij vandaag uit om een uurtje met zijn iPad te komen experimenteren. Een uitnodiging die ik van harte aannam en er dus de rit van Velsen naar Hendrik Ido Ambacht voor over had.
Lees verder....