Het nieuwe werken – welke werkgever kan het?

Er was werkelijk alles aan gedaan om zo een 100 deelnemers naar Schiphol te halen, alwaar CMBO in samenwerking met Rainbow Solutions een goed geregiseerd middagprogramma optuigde over dit onderwerp bij Microsoft Nederland, inmiddels een ware proeftuin van het nieuwe werken.

hnw1.pngDe 100 deelnemers zijn inmiddels binnen de ledenomvang van het CMBO nogal divers qua signatuur. Nee, het CMBO heeft geen eenduidig ledenbestand meer en tijdens dit soort bijeenkomsten mogen ook ‘niet-leden’ eens komen proeven wat de vereniging te bieden heeft.

De lezingen waren zeer divers en hadden allemaal op hun geheel eigen wijze een duidelijk link naar ‘het nieuwe werken’. De insteek van Microsoft was vooral ingegeven door de openheid waarmee het fraaie pand ruimte geeft voor hun medewerkers om zelf hun dag in te delen, zelf dagelijks hun werkplek uitzoeken en dus prestatie deals met hun bazen afsluiten. Ik twitterde gekscherend: ‘Dus Microsoft is een collectieve BV van ZZP’ers’. Natuurlijk is het bijzonder dat zo een grote onderneming hiermee experimenteert. De Nederlandse vestiging van de software reus is daarin uniek, wereldwijd stromen de bezoekers binnen om de ‘speeltuin 2.0’ te mogen aanschouwen. Alleen al om die redenen is het fijn dat de vestiging vrijwel pal aan de aankomsthal van Schiphol is gelegen.

hnw2.pngDat ‘het nieuwe werken’ om vertrouwen vraagt, was de insteek van Erwin Kooijman van Rainbow Solutions. Naast wat ‘commercials’ over MIS/ERP omgevingen, liet Kooijman duidelijk doorschemeren, dat het nieuwe werken in de grafimedia branche vraagt om een andere, maar vooral pro-actieve houding van zowel werkgevers als werknemers. Dat deed ook Arnoud Haverlag in zijn betoog, waarhij kort inging op remote werken door middel van de web-to-print oplossingen die Marvia op dit gebied aanbiedt. Vooral in voortrajecten hoeven medewerkers niet meer fysiek in het bedrijf te zijn. Natuurlijk ligt dat genuanceerd anders voor drukkers en ander fysiek productie geöriënteerd personeel. Maar het hele front-office en de premedia creatie- en voorbereidingswerkzaamheden kunnen op basis van ‘het nieuwe werken’ worden gerealiseerd.

Michiel Mooyaart en Kees Kuijlman sloten de middag af, door vooral accenten te leggen bij de moderne sociale media communicatie mogelijkheden binnen het nieuwe werken. De gereedschappen liggen voor het oprapen, maar of social media nu ook meteen garant staat voor ‘sociale controle’ werd die middag niet beantwoord.

Initiatiefnemer Erwin Kooijman kijkt terug op een zeer geslaagde middag: ‘Ik heb vooral ervaren dat het onderwerp voor vooral productie bedrijven lastig is, ze weten doorgaans niet waar en hoe te starten. We hebben met deze eerste aanzet een signaal weten af te geven, welke misschien in de CMBO SIG’s een gericht vervolg zouden kunnen krijgen’.