Weekendoverpeinzing: hyperlokaal nieuws

De overpeinzing van deze week is ingegeven door een artikel van Bart Brouwers op zijn weblog ‘dodebomen’. Onder de titel ‘De toekomst van de journalistiek smaakt naar koffie’, tekent hij een mogelijk scenario op van de hyperlokale ‘newsroom’, waar journalist, burger en adverteerder met elkaar het relevante lokale nieuws maken.

velserbroektower.pngEen paar jaar geleden maakte ik samen met een lokale ondernemer uit Velserbroek al eens een dergelijk plan. Dat plan verdween door drukte in andere zakelijke belangen de bekende la in. Nog geen maand geleden pakten we het plan weer eens op, doordat een bijzonder geschikte lokatie in Velserbroek al geruime tijd leegstond. Velserbroek is een dorp met pakweg 16.000 inwoners binnen de gemeente Velsen. In de afgelopen 20 jaar heeft het zijn vorm en eigen karakter gekregen, maar kent zoals zovele nieuwbouwwijken geen gezellige kern. Het winkelcentrum is puur technisch gebouwd en kent nauwelijks een architectuur die gezelligheid uitstraalt. Een lokale kroeg is dan ook vele malen mislukt, omdat de huur met een paar biertjes per avond niet te betalen is.

Informatie bij de verhuurder Corio leverde als resultaat dat waarschijnlijk de HEMA het pand zou gaan huren, zeker een aanwinst voor de wijk, waar links en rechts nogal wat winkelpanden leeg staan. De HEMA trekt publiek. De plannen om een ’total media experience center’ te ontwikkelen op louter hyperlokaal niveau konden weer in de la, totdat – als bij toeval de IJmuider Courant een artikel schreef over de mogelijke behoefte aan een Grand Café in de wijk. In het artikel werd teruggekeken naar de diverse mislukte pogingen iets op horeca gebied met het pand te doen.

Vanuit de plannen die wederom uit het stof werden opgepakt, reageerden wij naar de krant en dat resulteerde in een groots artikel in het tweede katern van de krant enige weken geleden. De journalist die het artikel schreef begreep het allemaal niet zo, de genoemde term hyperlokaal nieuws kon zijn weg in het artikel niet vinden. Ook de kop ‘Sudderend plan voor oude kroeg in winkelcentrum Velserbroek’ raakte de kern van ons idee niet. De reacties daags na de publicatie logen er niet om. Verontruste bewoners en een boze reactie van het buurtcentrum waren het gevolg.

Nee, het zou geen kroeg worden, maar precies, zoals Bart omschrijft, een hyperlokale newsroom, waar media wordt gemaakt met hyperlokale journalisten, burgers en adverteerders. Samenwerking met de lokale media, de lokale omroep Seaport (maar daar moet de term crossmedia nog op zijn plaats vallen) en de naastgelegen bibliotheek vormden de basis van het plan. De adverteerders zouden lokale ondernemers zijn, die in en om de ‘newsroom’ hun events zouden kunnen organiseren, zoals autodealers uit de buurt, die nu hun showroom op een industrieterrein hebben. Of kleine lokale ZZP’ers, zoals schoonheids specialisten, ontwerpers en hoveniers. Of tuincentra die workshops tuinieren willen organiseren, maar dan wel allemaal vanuit de kern van de wijk waar de bewoners wonen.

Hyperlokaal nieuws, hyperlokaal adverteren en hyperlokale events voor alle burgers. En de gehele dag geopend, zodat ’s morgens vroeg ook de mensen vanuit zorgcentrum De Hofstede gewoon hun krantje kunnen ophalen en onder het gemak van een kop kofiie met elkaar kunnen lezen. Jongeren zouden ’s middags met de meest moderne media gereedschappen hun huiswerk – onder begeleiding – kunnen maken en daarna met een glaasje fris nog een een uurtje samen kunnen ‘gamen’. En dat terwijl hyperlokaal nieuws wordt gemaakt. Iedereen die in en uitloopt heeft wel wat te vertellen. Natuurlijk een hyperlokale website/weblog, een community, een twitter account en lokale – vrijwillige – reporters, die met hun 600 euro kostende HD camera een opname maken van iets belangwekkend in hun straat en dat meteen op het web kunnen publiceren. En natuurlijk moet ook de oudere jeugd er terecht kunnen om ’s avonds vooral een goed glas wijn te kunnen drinken of met politici te kunnen praten die hun beleid komen toelichten….. Er is zoveel te doen…… O ja, een goede band moet er natuurlijk bij kunnen passen – zo af en toe.

Ja, je moet er wel wat voor doen. Je moet het leuk maken. En dat ontbrak aan de ondernemers die de zovele kroegen runden in het peperdure pand aan het Vestingplein in de wijk. Crowd-sourcing en long-tail financing waren de termen die we gebruikten om duidelijk te maken hoe de financiering zou moeten plaatsvinden. Nee, die termen bereikten de krant dan ook niet….

Maar goed, het plan gaat wederom de la in, maar leuk was het wel, het resulteerde in nogal wat lokaal nieuws, met vooral hyperlokale reacties, al waren die dan niet positief.