Hoe verkoop je een Spyker of een schoolagenda?

Volgende maand in het Grafisch Weekblad

Reproka zette in 2001 eigen ontwerpbureau op

breugel.jpgVoor Peter van Breugel is crossmedia een nietszeggende term. Dat zijn klanten bij hem voor meerdere media uitingen komen, lag al verborgen in de historie van het bedrijf Reproka in Amersfoort.

Reproka bestaat al 61 jaar en is de afkorting voor ‘Repro en kantoorboekhandel’. Het bedrijf was van oorsprong gevestigd in het centrum van Amersfoort, maar verhuisde midden jaren zeventig naar de Kleine Koppel in dezelfde stad. Merkwaardig genoeg heeft het bedrijf altijd drukpersen gehad, maar de naam vermoedde dat Reproka vooral een prepress bedrijf was. Al in de beginjaren van haar bestaan was Reproka gericht op de eerstehands markt, dus een bedreigende positie binnen de keten zelf heeft het bedrijf nooit echt gekend. Peter van Breugel zegt over die periode: ‘Doordat Reproka van oorsprong bijvoorbeeld al lichtdrukken maakte voor de architectenwereld en daarnaast kantoor artikelen leverde aan ontwerpers en particulieren, heeft de oorsprong een groot deel van onze nu nog dagelijkse cultuur bepaald. Uiteindelijk zijn we in de begin jaren tachtig afgestapt van zowel de repro activiteiten en de kantoorartikelen, die overigens nu nog door Repro Engel in de stad worden verhandeld. Die naam doet overigens vermoeden dat er verband zou zijn met de vorige eigenaar van Reproka, Ido Engel, die enige jaren geleden overleed, maar er zijn in deze geen familiebanden tussen beide bedrijven.’

Niet tegen wil en dank
Midden jaren tachtig kreeg Reproka door de DTP ontwikkelingen een steeds sterker prepress karakter, terwijl drukken gewoon als ‘service’ op de achtergrond bleef bestaan. In 1995 trad van Breugel in dienst en 5 jaar later nam hij het bedrijf over van Ido Engel, onder de ‘voorwaarde’ dat het voltallige personeel hem zou helpen. Gekscherend zei hij in die tijd tegen zijn eigen personeel: ‘Zelf kan ik niets, dus help me in godsnaam er wat van te maken.’ Die laagdrempelige benadering heeft hem tot een bijzonder gewaardeerd directeur gemaakt, een man die lol heeft in zijn mensen. Maar hij beschikt daarnaast inmiddels over een neus voor de juiste balans tussen marketing, verkoop, financiën en technologie. In die tijd trok hij al meteen aan de rem bij opdrachtgevers die zijn pers wel even wilde vullen tegen bodemprijzen. ‘Wij kozen ervoor, de pers stil te laten staan als er geen werk was met voldoende rendement. ‘Doodeng’, zou elke andere drukker zeggen. Maar wij voelden en voelen ons nog steeds geen drukkerij tegen wil en dank, ook niet na de onlangs aangekochte nieuwe drukpersen, waarvoor we zelf in het voorjaar van 2008 moeten gaan verhuizen, slechts 3,5 jaar na de verhuizing naar het huidige pand aan de rand van de snelweg langs de A1.’

reprokastudio.jpgProgressief was van Breugel ook in het gebruik van terminologie. Net zo goed als hij zijn bedrijf niet wilde verbinden met het imago van drukkerij, wilde hij ook snel af van de term prepress. Hij noemde die afdeling al in 1998 studio: ‘Prepress is dood, lang leve de studio’, was de slogan waarmee hij het personeel overhaalde nooit meer het woord prepress te gebruiken. En daarmee liep van Breugel voor op de slechte jaren die zouden volgen voor de vele prepress bedrijven, die ons land in die tijd heeft verloren. In tegenstelling tot de marktbeweging schreef Reproka ook in de beginjaren van het nieuwe millennium ‘double-digit’ groeicijfers.

Eigen ontwerpbureau
In januari 2000 werd Peter enige aandeelhouder en directeur van Reproka en richtte in 2001 het bureau US#One op. Een leuke speling met letters en karakters, met als betekenis ‘You As Number One’. Het bureau moest Reproka nog dichter bij het creatieve proces van de klanten brengen. Van Breugel koos daarbij uitdrukkelijk niet voor het ontwikkelen van strategische concepten binnen US#One. ‘Dat zou ons teveel beperken, we krijgen hier klanten die vragen ‘Help ons mee een schoolagenda te verkopen’ of ‘Hoe verkopen wij op de beste manier onze Spykers?’ Voor dat soort vragen moet je strategen inhuren, als je dat zelf gaat doen, dan kom je er snel achter dat je beperkt wordt in je eigen denken. Ik huur daar altijd weer nieuwe mensen voor in, die fris tegenover de uitdaging staan. Alleen op die manier kan je werken voor zowel de automobiel industrie, de vastgoed sector en bijvoorbeeld de verzekeringsbranche. Nadat de strategie is vastgesteld gaat US#One aan de slag, nu met inmiddels 3 full-time medewerkers.’

Intussen werd natuurlijk ook de studio aangepakt, de traditionele DTP’ers maakten plaats voor workflow composers en intern opgeleide programmeurs, die door middel van in eigen huis ontwikkelde gereedschappen, de automatisering van het bedrijf verzorgen. Reproka doet dit samen met het bedrijf IQBase, een 30/30/30 bedrijf samen met Peet Stolk en Frits Ruwhoff, oorspronkelijk ooit zelf medewerker geweest van Reproka. De applicatie IQPublisher Impose is geschikt voor een volledig on-line op inslag te maken PDF drukvorm en wordt in februari tijdens de Grafische vakbeurs in Gorinchem geïntroduceerd.

Nederland.net
Peter ziet marketing communicatie vooral als een ‘push’middel, plat gezegd vertaalt hij dit als: ‘Iets door je strot geduwd krijgen, zonder dat je er erg in hebt’. Als klanten bij hem vragen ‘Help ons deze reeks huizen te verkopen’, dan is het gehele bedrijf inmiddels prima in staat meerdere media in te zetten om dat doel te bereiken. Vaak begint dat bij Reproka met een website, met daaraan gekoppeld de nodige spin-offs. ‘Die andere cultuur, waar veel van de collega bedrijven nog aan moeten wennen, zit dus al heel lang in onze roots. Dat die ontwikkeling tegenwoordig dan crossmedia heet: ‘So be it! Al sinds 1995 zijn wij internet service provider via het landelijke netwerk nederland.net. Dat zoiets in 2006 nog bijzonder wordt gevonden verbaast mij eigenlijk wel.’

Peter wil met Reproka in de zeer nabije toekomst meer ‘merkenbouwer’ worden. Daarbij spelen ook ander producten dan puur grafische een rol. Met autofabrikant Spyker Cars wordt nu Spyker Publishing opgezet, in feite een soort uitgever die de merkbeleving van Spyker Cars overbrengt met merchandising, petjes, agenda’s, t-shirts en deelname in een formule-1 team. Dus het is zo gek nog niet dat aan ons gevraagd wordt om nu al na te denken hoe we de schoolagenda voor 2008 hip en spannend kunnen maken. Wij denken dus mee over de look&feel van de agenda, wanneer deze in de schappen bij de Bijenkorf komt te liggen. Een ander voorbeeld is onze betrokkenheid bij simplycolors.nl, een nieuw kinder- en babykledingmerk in Nederland, waarvoor Reproka de techniek voor de workflow verzorgt voor de bedrukking van kleding, zodat ouders on-line gepersonaliseerde kleiding kunnen bestelling voor hun kinderen. Dat zijn dus projecten, geen korte termijn orders’.

In het bedrijfsgebouw zie ik geen digital printing. Peter zegt dat een dergelijke investering voor hem op dit moment niet lonend is. ‘De klussen die we daarvoor hebben besteden wij uit binnen het samenwerkingsverband ‘Top 10 prefered suppliers’, waarbij ook ‘Top 10’ weer als marketing term gekozen is. Onze klanten weten dat wij digital printing uitbesteden, als we dan ‘Top 10’ zeggen, voelt dat goed. Grappig hè, alles heeft met taal te maken.’

Peter laat zich daarbij inspireren door zijn ‘honger’ naar de culinaire wereld. Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. ‘Die wereld is doorspekt van goede marketing ideetjes, die ik links en rechts op pik. De verdeling van sterren in die wereld is één groot theater waar ik me graag in beweeg. Alles wat ik daar leer, breng ik terug als ‘voedsel’ voor het bedrijf. En doordat we dus zo een praktijk gerichte beandering hebben, is praten over de term crossmedia bij ons iets totaal onwerkelijks.’