Crossmedia in de praktijk: Accidental Empires….?

empires.jpegGraag wil ik hier een brede discussie met de lezers van media gerelateerde weblogs aangaan. De laatste weken zijn we overspoeld met berichten van kleine grote media bedrijven, die op diverse manieren met ‘nieuwtjes’ het publiek willen verrassen met content.

Of het nu kranten op tabloid formaat zijn, een weekblad van Roel Pieper, thema kanalen van de publieke omroep op internet, de ‘ontembare groei’ van narrwcasting, of KPN die samen met PCM een crossmediale beleving van weer een gratis krant gaat positioneren.

Vooral die laatste ontwikkeling triggert mij om de discussie te starten. Op Radio 1 hoorde ik vanmiddag de bestuursvoorzitter van PCM zeggen dat de krant de ‘Dag’ gericht is op de internet generatie tussen de 20 en 40 jaar. Volgens hem wil die generatie content consumeren anyplace, anytime, anychannel. Hij gaf dan ook aan de de ‘Dag’ een 24 uurs beleving van nieuws moet gaan overbrengen (met de Volkskrant als preferd supplier van content)…… KPN helpt daarbij, omdat deze laatste dan vooral over de noodzakelijke distributietechnologie beschikt.

Zover slechts één case uit velen. Nu de discussie. Wie wil eens een aanzet geven tot de werkelijke behoefte aan crossmediale formats? Waar komen die vragen vandaan? Wie onderzoekt er nu wie er behoefte heeft aan wat? Is het de push van de technologie of de adverteerders of de pull van consumenten? Waar doen we het voor? Is het de informatie explosie, waar we steeds meer kanalen voor moeten inzetten om het te kunnen distribueren? Of wil de consument het echt anyplace, anytime, anychannel? Maar waarom dan? Waar vinden we nog rust en waarom hebben we dat nodig?

Zomaar eens een paar vragen (geen stellingen of suggestieve richtingaanwijzers), maar puur bedoeld om onze gedachten eens te prikkelen. Doel: een wetenschappelijk kader om de huidige ontwikkelingen te begrijpen en verder te voorspellen….. Wie begint?

Door: Peter Luit
Foto: cover van het boek Accidental Empires: de toevallige successen van de grote ICT bedrijven uit de vorige eeuw.