ImageWorld: interface in crossmedia dienstverlening

Morgen in het Grafisch Weekblad

door: Peter Luit

imageworld2.pngIk spreek met Peter van Teeseling van ImageWorld, gevestigd in het bedrijfspand van de SMG groep in Hasselt, waartoe naast Reproscan en Induro ook drukkerij Schuttersmagazijn behoort.

ImageWorld bestaat sinds 2000 en heeft zijn oorsprong in Lelystad. Directeur is Peter van Teeseling, die bij toeval in het grafische wereldje terecht kwam. ‘Ik studeerde halverwege de jaren tachtig rechten en engels aan de Universiteit van Amsterdam, en werd in één van de studentenverenigingen van ‘concurrent’ de VU ingezet om drukwerk te gaan regelen voor de almanak (jaarboek) die deze vereniging publiceerde.’ Al snel werd het Peter duidelijk dat niet het medium maar het proces hem vooral interesseerde. In die tijd, toen de Macintosh, DTP en PageMaker langzaam maar zeker de publicatie arena ging veroveren, kwam hij tot de conclusie dat er op het gebied van automatisering in die wereld nog heel wat te winnen zou zijn. ‘Ik plakte letterlijk toen nog foto’s op de daarvoor bestemde plaatsen in een uitgedraaid document, welke we met PageMaker maakten. Het was toen nog ondenkbaar dat we foto’s digitaal aangeleverd zouden krijgen en integraal konden verwerken. In die tijd noemden de ‘echte grafici dat, want zo zag ik mijzelf echt niet, ‘tekst-beeld-integratie’.’

Zijn affiniteit met automatisering en een voortijdig einde aan zijn beide studies deed hem besluiten een baan te zoeken, waarbij hij vooral als dienstverlener voor studenten verengingen actief kon blijven. De markt was immers groot, 2000 leden per vereniging of meer was geen uitzondering. En toen was er nog geen Hyves (een on-line community, waar vooral jongeren en dus ook studenten elkaar ‘opzoeken’ in een zogenaamd ‘social-network). Hij ging werken bij Bos en Vonk in Vianen, waar hij later ook zelf directeur werd. Tot 1999 werd er volop geïnvesteerd in productietechnologie, waardoor Peter meer en meer werd geconfronteerd met het ‘ijzer’ van het productieproces, niet bepaald de plek waar zijn ambities lagen.

imageworld1.pngHet bedrijf ontstond na een overname van de drukkerij door Wim van Rijswijk, directeur van Schuttersmagazijn. De automatiserings dienstverlening werd onder leiding van Peter verder ontwikkeld onder de naam ImageWorld, welke uiteindelijk in 2003 verhuisde naar het bedrijfspand in Hasselt. De hoofdactiviteiten van ImageWorld waren in aanvang vooral beeldbanken. Deze werden volledig onafhankelijk van enig drukkerij of prepress bedrijf bedrijf ontwikkeld. Juist die positie was in die tijd uniek, de meeste prepress bedrijven of drukkerijen maakten contracten ten aanzien van beeldbeheer, die voor hun opdrachtgevers veelal onaantrekkelijk waren. Er was in die tijd vooral veel discussie over het eigendom van zowel content als de dragers die de content bevatten.

‘We werkten en werken overigens nog steeds met Cumulus Workgroup, een applicatie met een lange historie. Al heel vroeg begonnen wij met het ontsluiten van beelddata op internet via toen nog het zeer trage maar voor die tijd moderne ISDN, waardoor naast de onafhankelijkheid ook de beheersbaarheid door de opdrachtgevers zelf werd gegarandeerd. Dat vergde overigens heel veel tijd. Het aanvankelijke wantrouwen van opdrachtgevers vergde vaak trajecten van 6 tot 9 maanden om uiteindelijk met een getekend contract deur uit te gaan. Gelukkig ligt dat nu een stuk lager.’

Peter mocht zichzelf dan wel directeur noemen, maar was in werkelijkheid een eenmansbedrijfje, waar hij zelf voor vrijwel alles moest zorgen, inclusief de acquisitie. Hij gebruikte daarbij op dat moment al de toen nog beperkte mogelijkheden van internet om met heel veel mensen in contact te komen. ‘Mijn virtuele netwerk was op een gegeven moment groter dan de hoeveelheid mensen die ik ooit in levende lijve had gezien, maar het werkte prima, al snel kwam er heel veel mond-op-mond reclame op gang en zat ik al gauw met meer mensen in het bedrijf.’

Klanten als Centraal Beheer Achmea, Group 4 Securicor maar ook veel bedrijven uit het MKB segment maken nu niet alleen gebruik van de beheerstaken van ImageWorld, maar ook van de crossmediale database publishing diensten. ‘Eigenlijk is ImageWorld na een betrekkelijk langzame start pas na 5 jaar echt heel goed gaan lopen, waarbij we nu veel te danken hebben aan onze naamsbekendheid in de vele on-line netwerken. We worden nu actief benaderd door bedrijven zelf, hetgeen een enorme groei met zich meebrengt. We zitten nu met 6 fulltime medewerkers, die een mix vertegenwoordigen van grafische- en internet/ICT kennis. De ‘overtuigingsfase’ is voorbij.’

Natuurlijk blijft kostenbesparing de hoofdrol spelen in crossmediale communicatie processen, juist daarom ontwikkelt ImageWorld tools om die processen voor hun klanten te vereenvoudigen. Zo ontwikkelde het bedrijf voor discotheek Brothers in Bunnik niet alleen de logistiek voor de vervaardiging van toegangskaarten, maar zorgden zij tevens voor de gehele automatisering van de inschrijvingen voor evenementen. ‘Het gaat de klanten naast kostenbesparing ook om gemak, veiligheid en consistentie’.

Met beeldbanken als basis is ImageWorld doorgegroeid tot een volledige crossmediale dienstverlener. De opdrachtgevers willen immers iets met hun content. Het is daarom juist te opvallender dat de onafhankelijkheid die in aanvang zo belangrijk leek te zijn, een minder grote rol gaat spelen op het moment dat dat eerste vertrouwen er is. Peter zegt dan ook dat de verhuizing naar het pand van Schuttersmagazijn op geen enkele wijze nadelig heeft gewerkt: ‘Het heeft er zelfs voor gezorgd dat klanten van de drukkerij nu via ImageWorld hun logistieke documentprocessen laten afhandelen.’

ImageWorld is nog niet actief op het gebied van audio visuele bestanden, maar die ambitie is er wel. ‘De oplossingen die we voor onze klanten via het web bouwen, voorzien we zo nu en dan al van instructie materiaal door middel van QuickTime filmpjes. Dat wordt zeer gewaardeerd en langs die weg ontstaat als vanzelf ook de vraag naar archief diensten voor audio visueel materiaal.’ Hij maakt zich dan ook niet zo heel erg druk over de term crossmedia. ‘Voor ons bedrijf is het beheer van data één van de belangrijkste diensten, wat die eentjes en nulletjes dan uiteindelijk voorstellen, maakt ons eigenlijk weinig uit. We faciliteren productie, we zijn zelf geen producent van content, de opdrachtgever is daarin voor ons leidend.’

ImageWorld werkt zoveel mogelijk op basis van bestaande hard- en software. Het bedrijf is vooral sterk in Xserve beheers software door middel van Cumulus, maar werkt ook met FileMaker Pro, AppleScript en de InDesign Server web-to-print toepassing, welke uiteindelijk de huidige CardBox van ISI zou kunnen gaan vervangen.

Peter vindt dat hij zijn ambitie nu ten volle kan uitnutten. ‘Ik heb nog steeds weinig met de uiteindelijke output. Ik werk nu al wat jaartjes in deze sector, maar mijn interesse blijft vooral gericht op het proces vanaf klant tot gereed product. En wat dat dan is, maakt mij niets uit. Dat is misschien wel onze nieuwe onafhankelijkheid, waardoor we heel gemakkelijk ook andere media kanalen binnen onze oplossingen kunnen aanbieden, zo hebben we een aandeel in de totale marketing automatisering ontwikkeld voor Achmea.’

Zijn bovengemiddelde belangstelling voor internet maakt hem een bekend blogger (schrijver en lezer van stukjes op internet). Onlangs sprak hij met ex-Microsoft evangelist Robert Scoble, die hij ‘tegenkwam’ op zijn weblog, met de vraag of iemand uit Nederland met hem en zijn vrouw een hapje wilde eten in Amsterdam. Peter reageerde en werd getracteerd op een boeiende avond over alle mogelijke ICT ontwikkelingen. Peter moest wel de rekening betalen. Kennelijk een nieuwe manier van ‘iemand uit eten vragen’.