CMBO/IDP bestuur brainstormt over media ontwikkelingen

Brainstorm ontsteeg het technologie niveau

bssessie1.pngEén keer per jaar komt het CMBO/IDP bestuur bijeen om een bepaald onderwerp onder de loep te nemen tijdens een brainstorm sessie. Vaak zijn dat bestuurlijke zaken die speciale aandacht verdienen, maar dit jaar kozen we voor een inhoudelijk onderwerp.

bsessie10.pngVooral Monique de Haas gaf tijdens de laatste bestuursvergadering de aanleiding voor een brede discussie over de huidige media ontwikkelingen.

bssessie3.pngHet bestuur discussieerde volop over alle gaande media ontwikkelingen in de volle breedte van het media landschap. En dat deden we dit keer op een zeer geschikte lokatie aan het IJ in Amsterdam. Het weer deed goed mee…..

bssessie4.pngIedereen moest minstens 3 en maximaal 5 ontwikkelingen in one-liners opschrijven, die op de één of andere manier gerelateerd moesten zijn met de ontwikkelingen in het media landschap. Pas nadat alle briefjes waren ingevuld toverde Arjen een assenstelsel op (ja, we hadden het één en ander voorbereid), waarbinnen alle briefjes een plek zouden moeten krijgen. De horizontale as stond voor ’technologie’ en de verticale as voor ‘consument beleving’.

bssessie2.pngEn daarmee begon een aardige discussie, die met deze structuur vele aspecten van de huidige ontwikkelingen liet zien, van RFID tot en met vergrijzing en van business modellen tot en met web 3.0, samenwerking, gedrag, normen en verantwoordelijkheden.

Enkele gedane uitspraken:

– web 3.0 heeft niets te maken met technologie
– volgende versie Google 2.0 met profielen en relevantie per bezoeker, de intelligente Google
– relevantie is de essentie van communicatie
– meer push bij 3.0
– samenwerkingsmodel crossmedia wordt nog niet zo massaal gezien
– gebruik is beleving
– uitgever als crossmediale format bouwer, nu nog teveel zender
– beter vermarkten van content
– nu nog teveel zenders, interactie ‘vraag en antwoord’ komt nu pas op gang
– ‘not reach but relevance’
– papier is een afrekenmoment, duidelijker te definiëren dan een tv uitzending
– adverteerder wil pushen, adverteerder moet leren luisteren
– personal video recorder 2.0 wordt intelligent
– Wie gebruikt RSS
– ‘ik kreeg 60 reacties op een artikel waarin ik zei dat papier het nieuwe medium voor mij is’
– cijfer relevantie: ‘onze uitgeverij met 100 man maakt meer rendement dan onze drukkerijen met 1100 man’
– vergrijzing: niet teveel informatie gewenst

bssessie6.pngAl brainstormend kwam nam de dorst toe en na diverse glazen ‘plat water’ waren we om 6 uur toe aan een lekker drankje. We konden nog een klein uurtje nagenieten in de buitenlucht, waar we de zon aan in het westen langzaam maar zeker zagen ondergaan.

Een lekker ‘vorkje prikken’ ter afsluiting was een prima begin van het komende Paas weekend.

bssessie8.png

bssessie12.png
Het ‘assenstelsel’ met de opgeplakte onderwerpen voor de brainstormsessie.

Door: Peter Luit