Ghent PDF werkgroep brengt samen met AdsML versie 1.1 van Ad Ticket uit

Het advertentiesegment voor zowel kranten als tijdschriften vraagt naast hele specifieke eifgenschappen voor de aanmaak van PDF bestanden, ook nogal wat extra metadata voor de verwerking van de advertentie in de gehele creatie- en productieketen.

GWGlogo.gifDe Gent PDF werkgroep heeft nu samen met AdsML (Advertising Markup Language) versie 1.1 uitgebracht van Ad Ticket, welke nu te downloaden is van de website van GWG.
De eerste versie verscheen in 2006, er is nu 3 jaar intensief gewerkt aan versie 1.1, waarin vrijwel alle mogelijke parameters als metadata kunnen worden verwerkt ten aanzien van de aanlevering en verwerking van advertenties aangeleverd in cPDF.

Voorzitter Stéphane Georges (product manager bij Dalim) zegt over versie 1.1: ‘Dit is een implementatie die door ontwikkelaars en system integrator kan worden gebruikt om metadata data te embedden in hun workflow oplossingen’. In België heeft vooral Medibel+ meegewerkt aan de ontwikkeling. Deze ontwikkeling valt samen met de verdere ontwikkeling van JDF en mogelijke samenwerking met CIP4 op dit gebied. De Ghent werkgroep is al sinds 2002 actief op het gebied van standaarden voor publicatie processen. Vanuit vele landen zijn vertegenwoordigingen aanwezig binnen de GWG, waaronder ook CMBO vanuit ons land.

Van de leveranciers zijn de volgende bedrijven verbonden aan GWG: Adobe, Adstream, Agfa, Callas, CGS, Dalim Software, Enfocus, EskoArtwork, Global Graphics, GMG Color, Heidelberg, HP, ICS, Kodak, OneVision, Quark, Screen Europe en Specle. Ook zijn vele uitgevers en producenten van media vertegenwoordigd, waaronder: Associated Newspapers, Bleuprocess, Four Pees, Hearst Publishing, Medit Consult, Sanoma Magazines Belgium, Screen Angel, Square en QuebecorWorld.