Opvallend: jongeren gebruiken meer papier dan ouderen

In Graficus van deze week staat een lezenswaardig artikel over een onderzoek, welke is uitgevoerd in opdracht van HP over het papiergebruik door jongeren en ouderen binnen bedrijven.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1500 werknemers in MKB bedrijven uit 7 Europese landen, waaronder ook Nederland. Het viel op dat jongeren in pakweg 85% van de gevallen papier gebruiken ter ondersteuning bij besluitvormingsprocessen. De 55-plussers bleken dat in slechts 59% van de gevallen te doen.

Daniëlle Snoeij, MKB marketing manager bij HP vond de uitkomsten opmerkelijk. Van jongeren die opgroeien in een media 2.0 omgeving zou je verwachten dat hun papierbehoefte gering zou zijn, door de komst van alle mogelijke on-line tools. Het papierloze kantoor lijkt daarmee voorlopig weer van de baan volgens het onderzoek.

Een dieperliggend onderzoek toont echter aan dat hersenen minder intensief omgaan met informatie vanaf beeldschermen. Tekst en beeld op papier blijkt beter in onze hersenen te worden opgenomen en blijkt ook beter reproduceerbaar te zijn, volgens onlangs uitgevoerd onderzoek in de Amerikaanse staat Iowa.

Gelukkig maar voor HP, want naast computers, maakt HP professionele printsystemen voor zowel corporate- als grafische omgevingen.