Dat het langzaam gaat met de invloed van digitaal papier is onze dagelijkse media consumptie, behoeft geen betoog. Voor velen blijft digitaal papier steken bij het gebruik van de iLiad van IRex Technologies. Maar er is meer op komst…..

billboard.jpgIn Zweden werd onlangs een demo gegeven van interactief digitaal papier. Op de Universiteit in Sundsvall werd een interactief billboard ontwikkeld, bestaande uit een laag ‘papier’ met aanvullende elektronika.

Het papier werkt als een soort touchscreen, waarmee de elektronika wordt aangestuurd om audio te produceren uit ultradunne ‘speakers’ die ook in het papier zijn verwerkt.

De toepassingen zijn legio. Het enthousiasme is erg groot. Bij zowel boeken- als tijdschriften uitgevers, maar ook binnen de verpakkings industrie ziet men vele mogelijkheden.

De uitvinding wordt vermarkt door een nieuw opgericht bedrijf: Talkback Design.

Ook dit is weer een duidelijk voorbeeld van de zogenaamde ‘papier 2.0’ beweging, die door velen in ons land nog niet als zodanig wordt (h)erkend.

Meer informatie.