Syntens JDF bijeenkomst bood geen nieuwe inzichten

Syntens adviseur Hans Huisintveld is de voortrekker van JDF ontwikkelingen in ons land. Niet zozeer als deskundige, maar vooral als netwerker om gebruikers en leveranciers met elkaar in verbinding te brengen, teneinde JDF in ons land op de kaart te zetten.

Vorig jaar waren tijdens de eerste grote bijeenkomst bij Kenniscentrum GOC vooral de leveranciers aan het woord, dit jaar spraken vooral gebruikers op dezelfde lokatie over hun – beperkte – ervaringen met JDF. Tot veel nieuwe inzichten kwam het helaas niet.

syntensgoc1.png

Erik Steuperaert van het VIGC uit Turnhout (België) kreeg van zijn directeur Eddy Hagen vooral de boodschap mee niet te veel te vertellen over JDF bij zijn noorderburen. Alsof een rapport over een JDF enquete uit 2007 tijdens Graphexpo nog enige relevante informatie zou opleveren. Links en rechts hooguit wat opmerkingen dat sommige zaken inmiddels wel achterhaald zijn en dat we goed op weg zijn. Met daarnaast de gebruikelijke reeks aanbevelingen die we inmiddels al een paar jaar horen. Aardig vond ik het worden toen Steuperaert zei dat JDF van belang zou zijn voor de gehele keten vanaf de klant tot en met distributie. Maar helaas is het woord klant de hele middag en avond nauwelijks meer genoemd – in ieder geval niet in een JDF vervullende rol.

Oscar Jager van Veldhuis Media uit Raalte had wel wat bruikbare – maar geen nieuwe – adviezen. Hij drong vooral aan op het inrichten van een gedegen projectteam, klein te beginnen en veel te doen aan opleidingen om de motivatie in het bedrijf op niveau te houden.

Guus Sligter van Grafische Industrie De Marne uit Leens, fopte het publiek door oneigenlijk rendements verbeteringen neer te zetten na de implementatie van JDF. Hij had de lachters op zijn hand, maar moest bekennen dat al het fraais hij eigenlijk wilde, niet echt is gebeurd. Heel leuk ook dat hij instructies geschreven met een pen op pijnlijke wijze de kop heeft ingedrrukt en dat hielp. Maar of dat veel met JDF had te maken, werd niet echt duidelijk. Zinvol was zijn opmerking: ‘Denk in processen, niet in techniek’, een veel gemaakte fout bij JDF implementaties. Hij ziet JDF dus niet als een oplossing voor een probleem, maar vooral als een beloning voor een goed in elkaar gezette organisatie. Maar toch zijn bij zijn bedrijf maar liefst 15 mensen van de 45 bezig met het begeleiden van de 10.000 orders per jaar met een gemiddelde ordergrootte van 500 euro. Sligter is nu bezig prepress en bedrijsfbureau te integreren en wil daarbij zoveel mogelijk flexibiliteit in de invulling van beide taken.

Na de pauze kwam Richard van Hoorn aan het woord. Hij heeft zo zijn eigen stijl om met het publiek te ‘spelen’. Dat doet hij goed, hij weet de mensen te boeien, ook al was het verhaal dat hij vertelde een beetje ‘oud’, alhoewel de sommen voor een JDF business case op zichzelf niet zo dynamisch zijn bezien in de tijd waarin ze kunnen worden toegepast. Wel attendeerde hij het publiek op het feit dat hij het zorgelijk vond dat er in ons land zo weinig belangstelling is voor JDF. Met een kleine commercial voor een beetje verouderde publicatie rondom JDF sloot Richard zijn betoog af.

Patrick Tanghe van Tanghe Printing uit Komen (België) presteerde het om ruim 40 slides voorbij te laten gaan met slechts wat bedrijfsinformatie. Toen iemand uit het publiek vroeg iets over JDF te vertellen volgden nog eens 20 vrij algemene slides met weinig inhoudelijke informatie waar het publiek op zat te wachten. Opvallend was wel dat hij zei dat hij JDF zelfs had doorgevoerd tot en met de kredietverzekeraar die zijn liquiditeit regelt bij slecht betalende klanten.

Jan Vroegop moest helaas eerder weg, zodat Roelof Janssen de taak had het congres af te sluiten. Daarna hadden de bezoekers de gelegenheid de informatiemarkt te bezoeken. Dat werd vrij laat, hetgeen door sommige ‘standhouders’ al vooraf als flinke kritiek werd geuit richting Syntens.

Nee, dit congres bood de ruim 60 bezoekers niet echt heel veel nieuwe inzichten. Links en rechts hoorde ik termen als ‘herkenbaar’ en ‘het zal nog wel even duren’. Jammer dat de klant van de drukkerij niet centraal stond en er werd ook geen woord gesproken over digital printing waarin JDF door de volledige in-line processing wel al zo zijn nut bewijst. Maar wel waardering voor de organisatie. Syntens heeft op duidelijke wijze laten zien dat er nog veel te doen is op het gebied van JDF. En vooral Richard van Hoorn liet dat signaal duidelijk klinken en verweed veel ondernemers te makkelijk over JDF heen te stappen. Aan de andere kant lieten de verschillende inleiders wel geluiden horen dat automatisering van bedrijfsprocessen ook zonder JDF de nodige resultaten kunnen opleveren.

Bekijk dus vooral goed de huidige wijze van werken, bepaal vervolgens waar optimalisatie echt geld op kan leveren, bereken de kosten en vertel het vooral niet aan je klanten als zij zelf niet actief meedoen. Want dan willen ze uw investering in automatisering – dus sneller kunnen produceren – terugzien in korting. Was het JDF nou daar om te doen? Ik dacht het niet.