Populariteit Chrome wordt vergroot met pagina grote advertenties (in print)

Een grootse printcampagne van Google moet de populariteit voor de Chrome browser vergroten. Het is opvallend dat Google internationaal kiest voor ‘gewone’ kranten advertenties om dit gratis product aan te prijzen.

chrome.jpgOf met de komst van Chrome een nieuwe ‘browseroorlog’ gaat ontstaan is nog maar de vraag. Maar Google is kennelijk vastberaden de populariteit van Chrome te vergroten. Chrome draait al enige tijd op Windows en is sinds kort ook beschikbaar op het Mac OS X platform.

Windows gebruikers wisselen het gebruik van Explorer af met vooral FireFox, terwijl de Mac OS X gebruikers wisselen tussen Safari, Camino en FireFox. Op het Apple platform wordt Expolorer niet meer ondersteund.
Daarnaast zijn er nog diverse andere browsers beschikbaar, waaronder Opera, welke zich naast Windows en Mac OS X ook richt op diverse UNIX/Linux varianten.

Op welke wijze Chrome zich een (top)positie zal weten te verwerven tussen het huidige browser speelveld, is nog onduidelijk. De kwaliteit van de browser is goed, maar niet exceptioneel anders. Google zegt in haar advertentie: ‘Een snelle, nieuwe browser’. Een weinig grens verleggende tekst, want Google had makkelijk kunnen kiezen voor het woord ‘snelste’. Want juist op dat punt zijn browsers in alle mogelijke verschillende condities niet of nauwelijks met elkaar te vergelijken. Maar het zou de lezer van de advertentie wellicht aanzetten tot downloaden. Of dat nu ook het geval is, zullen statistieken in het komende jaar moeten gaan bewijzen.

Onderstaand filmpje laat zien dat Google ook op behoorlijk innovatieve wijze een filmpje kan maken ter promotie van Chrome.

Op deze website zijn de scores voor de meest gebruikte populaire browsers als volgt (analyse gemaakt vanuit Google Analytics voor het gehele jaar 2009):

1. Internet Explorer: 60%
2. FireFox: 22%
3. Safari: 13%
4. Chrome: 3,5%
5. Rest van de browsers: 1,5%, te verdelen over de vele mobiele browsers en Camino, Opera en Mozilla varianten.

Volgens een artikel (begin jan. 2010) van DutchCowboys heeft Chrome al een groter marktaandeel dan Safari.

2 reacties

  1. Peter van Teeseling op 23 december 2009 om 09:21

    Afgelopen weekend in Emmen (!) 2 grote billboards gezien voor Google Chrome.



  2. Peter Luit op 23 december 2009 om 21:55

    @pvantees: vandaag zag ik in Velsen Zuid ook dergelijke billboards, ze pakken het groots aan…..