Illegale download van eBooks vooral in niches

freekbits.pngUitgevers hebben in zijn algemeenheid weinig te vrezen van illegale eBooks. In 2009 bleken in de VS slechts een paar niches goed zijn voor tussen de 100.000 en 250.000 illegale downloads per titel. ‘Kamasutra’ staat daarbij op nummer 1 volgens een onderzoek van Freakbits uitgevoerd bij BitTorrent. De angst van zowel uitgevers als auteurs blijkt volkomen ontrecht.

Wereldwijd zijn er maar een paar auteurs te vinden die met grote bestsellers in de toplijstjes voorkomen. J.K. Rowling, auteur van Harry Potter, weigert in elke vorm mee te werken aan het produceren van eBooks. Dat is onverstandig gebleken, want alle boeken zijn gewoon illegaal beschikbaar, vertaald en/of gescanned door ‘fans’. Weg extra verdiensten voor uitgever en auteur. Dus niet publiceren is niet de ultieme DRM – Digital Rights Management – om illegale eBooks te voorkomen.

Ook uitgever Simon & Schuster bracht geen eBook uit voor het boek ‘Under the Dome’ van Stephen King. Het boek bleek binnen een paar dagen na verschijnen in print al door ‘derden’ op het web te zijn gezet. Maar zoveel auteurs van dit caliber zijn er niet, maar verliezen dus wel en enorme potentie aan inkomsten. Gunstig geprijsde eBooks had de verkoop een enorme impuls kunnen geven.

Het is de vraag hoeveel procent van de illegale downloads zou verdwijnen wanneer een boek als eBook tegen een gunstige (long-tail) prijs zou worden aangeboden. Uitgevers zouden moeten durven experimenteren met deze cijfers en zo illegaliteit deels tegengaan. En dat zou makkelijk kunnen, er is altijd wel tussen 10-20% illegaliteit weg te werken. Op basis van bijvoorbeeld 175.000 illegale downloads, zouden tussen de 17.500 en 35.000 legale versies verkocht kunnen worden voor bijvoorbeeld de helft of éénderde van de prijs van de gedrukte versie. Kassa! Wanneer de prijs nog verder wordt verlaagd en het met het gemak vergelijkbaar met iTunes wordt aangeboden, zal het netto resultaat alleen maar toenemen. Long-tail voor boekenuitgevers 2.0.

Dan Brown, Stephen King, Stephenie Meyer en J.K Rowling waren de enige auteurs die de top bereikten, de overige boeken kwamen niet zozeer van bekende auteurs. Een naslagboekwerk over Adobe Photoshop ‘Adobe Photoshop Secrets‘ (nummer 2 op de lijst van illegale downloads) is niet bekend geworden door de auteur, maar vooral als boek naast de – waarschijnlijk ook illegaal – verkregen software.

Nauurlijk zijn gebruikers van eReaders en dus lezers van eBooks een niche publiek, maar vormen wel een extra lezersgroep. Mensen die J.K Rowling vanaf het begin kochten, zullen niet zo heel gauw een eBook versie kopen. Het businessmodel gaat ingrijpend veranderen zodra de aankoopprijs van eReaders significant lager wordt.

De uitgevers hebben nu nog de gelegenheid hun positie te kiezen, het is nog niet te laat, maar ze verweren zich nog steeds met de volgende argumenten:

DRM
DRM werkt niet, alle vormen worden uiteindelijk gekraakt. Het hoeft maar één keer gedaan te worden en plotseling is de inhoud via het web beschikbaar voor iedereen. Hachette Book Group is de uitgever van de serie ‘Twilight’. Deze uitgever had een voortdurende focus op een niet haalbare en zeer kostbare DRM. Ze dachten er niet aan de service aan hun klanten te verbeteren door de prijs laag te houden en te gaan voor een groter bereik. Stephenie Meyer, auteur van de ‘Twilight’ boeken liet er zelfs een papieren versie voor schieten, omdat de inhoud al gelekt was richting het web en dus voor verschijnen al illegaal als eBook te verkrijgen was. Waarom dit abnormaal verdedigende gedrag?

Vertragen
Simon & Schuster, de uitgever van Stephen King’s ‘Under the Dome’, liet de eBook versie zelfs pas enkele weken later verschijnen om de papieren versie niet te kannabaliseren. Een onzinnige gedachte, want de papieren versie en de eBook versie kennen totaal andere typeringen lezers. Het negeren van de behoefte van eBook lezers resulteert alleen maar in meer illegaal materiaal en dus minder inkomsten voor auteur en uitgever.

Maar in werkelijkheid wil de eigenaar van een eReader best wel betalen voor eBook content. Als er maar gemak wordt geboden en de uitgevers deze groep serieus neemt. Zodra dat – niet – meer het geval is, dan verliest de uitgever deze lezer en verdwijnt in een niet na te volgen illegaal circuit. Gemiste kans. Leer van de fouten in de muziek industrie, alhoewel ik niet vind dat de vergelijking in al zijn aspecten opgaat.

O ja, nog een extra tip voor boekuitgevers: ‘Laat u niet misleiden door die hele kleine groep topauteurs die het geld echt niet meer nodig hebben’.

Lees bij Z24 een artikel over de verkopen van Bol.com in het laatste kwartaal van 2009.