iPhone motor om te betalen voor content

betalen.jpegOmdat betalen via de iPhone zo makkelijk is, hebben bezitters van dit toestel geen moeite – meer – voor het betalen van apps, ook wanneer deze app gericht is op het in-app kopen van content.

Vooral het gemak, zoals vele iTunes gebruikers dat ook voor de aankoop van muziek hebben ervaren, is het argument voor consumenten om wel te betalen. Een eenmalige eenvoudige registratie bij Apple maakt het grenzeloos eenvoudig met één druk op de knop aankopen te doen via de iPhone. En kennelijk maakt het consumenten daarbij niet zo heel veel uit of ze voor dat geld een applicatie kopen of relevante content. Op het web ligt in veel gevallen de lat (te) hoog om op verschillende sites een volledige registratie procedure te doorlopen, vooral omdat de aanbieder van content meer wil weten dan alleen de betaalmethode.

In veel artikelen (zie onderstaande links) werd de afgelopen weken gespeculeerd of betalen voor on-line content in 2010 zal doorzetten. Net zoals bij vele andere innovatieve ontwikkelingen zullen nieuwe modellen worden toegevoegd aan bestaande modellen. Maar de bestaande modellen, ook de gratis modellen, zullen niet verdwijnen.

bnr.jpegNu.nl zal zijn inkomsten vooral blijven verdienen door middel van advertenties en wil dus graag door zoveel mogelijk mensen worden gevonden om daarmee de adverteerders te overtuigen van het bereik. NRC zegt nu al zeer succesvol te zijn met de iPhone app, waar lezers elke dag de volledige krant kunnen kopen voor 79 cent. Deze, en andere meningen waren onlangs te beluisteren op een uitzending van BNR over dit onderwerp. Interessant was de discussie over het loskoppelen van de titel en de inhoud, en de lezer zelf invloed geven om content te consumeren die hij of zij wenst.

nielsen.pngVolgens mij zal elk betaalmodel in 2010 niet resulteren in een baanbrekende doorbraak, zoals in een aantal artikelen wordt gevraagd en/of gesuggereerd. We leven in een maatschappij waar media zo versnipperd wordt geconsumeerd door het enorme gespreide aanbod, dat geen enkel model (gratis of betaald) leidend gaat worden. Dat was in de tijd dat de krant het alleenvertoningsrechts had, wel het geval. Door de komst van het web, zal een dergelijk monopolistisch model nooit meer terugkomen.

Lees ook de uiteenlopende visies bij:

– Publishr: Betalen voor on-line content? Kruimels 17 februari.
– Rethinking Media: Betalen voor content
– De Nieuwe Reporter: 2010: het jaar van betaalde content.
– Villmedia: 2010 jaar van betalen voor content.
– Recent onderzoek Nielsen (PDF): ‘Changing Models: A Global Perspective on Paying for Content Online’