Times en Sunday Times leveren in op bezoekersaantallen na ‘pay-wall’

Vier maanden geleden ‘verdwenen’ Times en Sunday Times achter een zogenaamde ‘betaalmuur’ Sindsdien is het aantal bezoekers met 87% gedaald.Rupert Murdoch vastbesloten door te gaan met ‘pay-walls’.

times.png

Totaalbeeld onduidelijk door ontbreken cijfers inkomsten uit advertenties

Zo een 100.000 lezers betalen voor het aanbod achter de pay-wall. Dat staat in schril contrast ten opzichte van de 21 miljoen unieke bezoekers per maand in de gratis periode. Nu bezoeken nog maandelijks 2,7 miljoen mensen de gratis ‘laag’ van de websites (2 miljoen The Times, 700.000 Sunday Times).
Naast 100.000 betalende webbezoekers zegt de uitgever een gelijk aantal gecombineerde abonnees te hebben gescoord, die naast webtoegang de krant ook in print ontvangen.

Het is de eerste keer dat de uitgever openlijk de cijfers pibliceert, 4 maanden na aanvang van de pay-wall. James Harding van The Times vindt de cijfers bemoedigend, ondanks alle sceptische speculaties rondom de getallen.

Ook binnen Times waren vele negatieve geluiden te horen, intern verwachtte men zelfs 90% van de on-line lezers te verliezen. Niet abonnees betalen £2 per week of £9.99 per maand bij gebruik van een iPad. De vraag is natuurlijk of er in zijn totaliteit nu meer geld wordt verdiend in vergelijking tot het gratis aanbod. Dat antwoord ligt bij de mogelijke veranderingen in advertentie inkomsten. Maar daarover wordt voorzover bekend geen informatie over verstrekt.

Wel gaf de uitgever toe de journalistieke omvang niet te hebben kunnen voortzetten bij het aanhouden van gratis content op het web. Dat zou een vorm van ‘economische zelfmoord’ zijn geweest, aldus James Harding.

Lees ook de visie van Rob van Beek bij Publishr.nl