Weekendoverpeinzing: rommel, merken en (schijn)werkelijkheid

De ‘Weekendoverpeizing’ van deze week is ingegeven door @nnmrht, @buitendijks en @arievantilborg. Ik vroeg naar onderwerpen en spontaan ontstond een leuk lijstje, waarmee ik aan de slag ben gegaan.

rommel.png

De troep van particulieren op Koninginnedag lijkt maar niet te willen doorzetten bij eBay en marktplaats.nl. Straten vol met rotzooi lijkt zo een beetje het enige monopolie te zijn van de burger op 30 april. Eén keer per jaar slepen we alle troep van de zolder en bieden het elkaar allemaal te koop aan. Fascinerend is het wel, de troep wordt alleen maar verplaatst van de ene naar de andere zolder. Het is een markt mechanisme wat zichzelf dus in stand houdt, zonder dat on-line daar iets aan kan doen. eBay en marktplaats.nl hebben het nakijken op Koninginnedag. Wat zou de fiscus er eigenlijk van vinden? 30 april is Nederland een vrijstaat, hoe lang staan we dat nog toe? Wanneer moeten eBay en marktplaats BTW gaan heffen? De zoekterm Koninginnedag leverde bij marktplaats.nl een aanzienlijke hoeveelheid commerciële bedrijven op die gewoon ‘gratis’ adverteren en maar al te graag toonden op Koninginnedag geopend te zijn. Was dat de werkelijke bedoeling van marktplaats?

avatar.jpegWanneer schijn en werkelijkheid elkaar zo dicht (be)naderen, blijkt dat verschijnsel zelfs twitter te kunnen lamleggen. Dat bleek tijdens de CMBO bijeenkomst ‘The Making of Avatar‘. Ik dacht al dat de bijeenkomst niet door zou zijn gegaan, de afgesproken hashtag #glrcmbo lag nagenoeg plat, @arievantilborg liet zich spaarzaam ‘zien’: ‘@peterluit “@ErwinKooijman er werd niet getwittert omdat iedereen idd sprakeloos was. Je hebt echt iets gemist! #glrcmbo” /via @pvantees’. Onder de indruk van het onwerkelijke, zodat we het werkelijke negeren. Mooi is dat, hoe lang kunnen we dat onderscheid nog maken?

merken2010.pngNiet veel anders is het bij merkbeleving versus de werkelijkheid. Apple klimt op de ladder van merkbekendheid, maar krijgt keer op keer kritiek op geslotenheid van haar vermeende openheid. Ook hier liggen werkelijkheid en schijn vlak bij elkaar. Apple heeft de naam, Android zet door. Apple heeft daar ervaring mee. Ze gaan niet voor het grootste marktaandeel, wel voor de hoogste loyalitiet bij een relatief kleine exclusieve groep. Apple voelt zich daar winnaar en straalt dat uit, Android wordt misschien wel de echte winnaar, maar we kennen geen mens achter Android, dat maakt het verschil. Het gaat niet om het merk of om de merkbeleving van de consument, het gaat om het beeld van de mens, die wij met het merk verbinden. Vrijwel niemand kent Jobs persoonlijk, maar toch is hij in staat sympathie te vermarkten voor een gesloten bolwerk van miljarden dollars per jaar. Maar ja, ook aan dat soort werkelijkheden heeft de consument niets, het is slechts schijn om eens aan de werkelijkheid van een miljard te denken. Misschien is er er nog een tweedehands Android op marktplaats te vinden of een illegale kopie van Avatar. Er is dus nog hoop voor de werkelijkheid, al knijpen we dan af en toe een oogje dicht. Succes en een prettig weekend.