Nieuwsmarkt ziet brede acceptatie nieuw app model voor content, social media en advertising

Nieuwsmarkt ziet de ontwikkeling van mobiele apps bij grote uitgevers als Sanoma veranderen in de richting die nieuwsmarkt.nl een klein jaar geleden heeft geïntroduceerd bij verschillende uitgevers en adverteerders.

sanoma.pngOnder andere nu.nl en grazia.nl lijken de vernieuwde concepten in enige mate te volgen die nieuwsmarkt.nl in ontwikkeling heeft voor een grotere groep uitgevers en adverteerders. Een aantal nieuwe apps integreert inmiddels koppelingen met sociale netwerken – vooral Twitter -, maar zijn nog wat behoudend ten opzichte van hun advertentie model.

nu.jpgPeter Luit, oprichter van nieuwsmarkt: ‘We verwachten dat apps onder invloed van vooral adverteerders zullen veranderen en dat uitgevers zich zullen moeten aanpassen. Begrippen als raw impressions, CPM’s, CPS’s en CPA’s zullen onder invloed van nieuwe ontwikkelingen als customer media en personalized content marketing gaan veranderen’.
grazia.jpgFred Wubbenhorst, commercieel directeur: ‘Relevantie is het sleutelwoord, binnen nieuwsmarkt denken we dat inmiddels min of meer lege begrippen als ‘reclame’ en ‘advertenties’ gaan plaatsmaken voor gewenste content – ook commercieel – onder regie van de consument’.

Toch ziet nieuwsmarkt weinig in het advertentiemodel welke uitgevers nu hanteren, zoals in nu.nl. Net zoals op websites zullen consumenten zich in toenemende mate gaan ergeren aan ongewenste advertenties, zoals nu.nl nu toepast binnen haar laatste nu.nl iPhone app.

Ook Grazia.nl hanteert de mogelijkheid om een bericht met de bron grazia door te ’tweeten’, met als bron grazia zelf, maar biedt niet de mogelijkheid om over een onderwerp een ‘gesprek’ aan te gaan. Nieuwsmarkt richt zich volledig op de behoefte van de consument en zal zich daardoor vooral van bestaande uitgevers onderscheiden, door zich te richten op niche content creators, die passen binnen een concept van ‘customer media’ en’ content marketing’.