Wat is er te leren van Google Insights?

Google Insights is een leerzaam hulpmiddel om te bekijken welke zoektermen populair zijn en kunnen helpen bij verbetering van de zoekpositie in Google. De dienst is al in gebruik sinds media 2008, in Nederland kwam Insights beschikbaar in 2009.

• Wie kende Insights al? Wie maakt er gebruik van? Wat zijn jullie ervaringen?

Erg bekend is de dienst volgens mij niet, zeker niet bij de doorsnee webbouwer/gebruiker binnen het MKB segment. Insights is veelal wel in gebruik bij bedrijven die zich gespecialiseerd hebben op zoekmachine optimalisatie. Goede adviezen om bepaalde groepen van woorden in (titels van) artikelen te gebruiken, die vaak als zoekargument worden gebruikt, kunnen de ranking-scores op Google aanzienlijk positief beïnvloeden.

Naast de zoekpopulaireit kan ook een trendanalyse worden gemaakt. Zo staat in onderstaand schema de wereldwijde relevantie van de term ‘crossmedia‘ weergegeven. De trend is dus licht dalende en dat komt overeen met mijn eigen ervaringen in de markt.

cross_2.png

Ook kunnen termen in afzonderlijke landen worden gezocht of kunnen bepaalde perioden worden gekozen. Verder geeft de Insights pagina inzicht in zowel de populairste zoektermen als in de snelste stijgers.

Ik werd door Karel Kolb tijdens de GEA relatiedag gewezen op dit stukje Google gereedschap (ja, ik moet bekennen dat ook ik het nog niet eerder had gezien) en maak er inmiddels dankbaar gebruik van. Zodra het merkbaar is in de ranking en de zoek- en vindbaarheid van luit.nl, maak ik daar uiteraard graag melding van.

1 reactie

  1. Hans van der Hut op 30 november 2010 om 22:24

    Insights is een hulpmiddel wat een trend kan bevestigen of ontkrachten, of zelfs kan bijstaan in het kiezen van de juiste keywords. Ik zou echter altijd vergelijkingen maken met de resultaten uit andere tools. Gebruikerstip: wanneer je verschillende keywords wilt vergelijken, tik ze dan achter elkaar in, in het eerste veld (blauwe stip), gescheiden door een komma en spatie. Wanneer je dan entert, worden ze automatisch gescheiden in verschillende velden.

    http://www.google.nl/trends is ook handig en het opkomende Yahoo Search Clues, waarin ook demografische gegevens worden opgenomen. Zie http://clues.yahoo.com/#q1=soccer&q2=football&ts=2