Wat is de toekomst van mobiel adverteren?

MadsIk zit met een vraag en misschien weet u als lezer het antwoord wel. Met inmiddels vele tientallen apps aan boord van mijn iPhone en iPad valt het mij toch op dat het aandeel advertenties voorlopig nog steeds redelijk beperkt is. Hoe komt dat?

Is er een gebrek aan marktpotentie? Is de technologie te gesloten? Vallen de cijfers tegen? Of zijn we voorzichtig de doorgaans kleine schermpjes ‘plat’ te gooien met ’take-overs’? Ik weet het dus echt niet. De moderne termen vliegen je om de oren als je zoekt naar ‘mobile advertising’. En de adverteerders – dus brandowners en retailers – moeten het, al dan niet via hun mediabureaus, allemaal maar begrijpen.

Deze week las ik een lezenswaardige aankondiging van de Telegraaf Media Groep bij Marketingfacts. Het Nederlandse bedrijf MADS gaat de iPAd app van de Telegraf voorzien van twee formaten advertenties uit het IAB palet (728 x 90 en 320 x 250 pixels). De nieuwste iPad versie van de Telegraaf app laat inderdaad beperkt advertenties van deze formaten zien. Het artikel: ‘Naast de normale basic banners zijn video commercials, expandables en full screen interstitials met of zonder HTML5 interactie mogelijk.’ Zozo, en dat begrijpt elke gemiddelde adviseur bij een mediabureau? Daarnaast zijn er legio mogelijkheden om campagnes te targetten, meten en analyseren. Willen we als mobiele gebruiker wel ‘zo’ gevolgd worden? We hebben immers geen invloed op hetgeen we wel of niet willen ontvangen…..

MADS brengt zelf een iOS developers kit op de markt, waarmee ontwikkelaars hun eigen advertentie integratie in apps kunnen bouwen. Het bedrijf is in Amsterdam gevestigd en staat onder leiding van Ashu Mathura, CEO, Jasper de Vreugt, Director of Sales en Dennis Geerdink, CTO. Het bedrijf is al actief in 35 landen en speelt dus een belangrijke rol in de strijd met (of tegen?) Microsoft, Apple en Google in de gunst om de mobiele adverteerder.

Matthijs van de Broek – marketingfacts: ‘Ik ben heel benieuwd wie er al overlays, expandables,basic banners en full screens over zijn iPad scherm heeft zien dansen en ben heel benieuwd wat de ervaringen van gebruikers van de app van De Telegraaf daarmee zijn. Prima om het over “engagement”, “relevante premium content” en “interactie” te hebben. Moet je wel met mooie, rijke multimedia advertenties komen: dat kost meer geld dan een normaal bannertje.’

Nou, ik wil dat over een jaartje of zo wel eens weten. Nu zijn er 110.000 gebruikers die de Telegraaf iPad app gebruiken. Laat weten wat je vindt van de advertenties die je nu – en mogelijke in de komende maanden – gaat ervaren.