HDC media dubbel beleid in mobiel: webapp en native

HDC media, onderdeel van de Telegraaf, met een aantal regionale titels maakt ook zijn eerste stappen op het gebied van mobiel. De uitgever maakt daarbij de keuze zowel (gratis) webapps te leveren als een (betaalde) iPhone app.

Content in beide omgevingen hetzelfde
Over Android en tablets wordt nog niet gesproken

webapp_ijc.PNGOp het eerste gezicht is er weinig verschil tussen de inhoud van de gratis webapp en de betaalde native iPhone app. Uiteraard is de native app stukken sneller. Dat is de prijs van €1,59 wel waard. De app maakt het mogelijk elk afzonderlijk bericht door te sturen via de gebruikelijke social media kanalen. Inmiddels is dat geen uitzondering meer.

Verder is de app eenvoudig, niet uitnodigend spannend. In die zin is de mobiele versie van de website (webapp) een prima gratis alternatief. Met iets meer geduld voor de download per artikel is de mobiele versie prima te gebruiken.

natapp_ijc.PNGIn die zin is ook bij HDC de achterliggende commerciële gedacht volstrekt onduidelijk. Er zijn – nog – gen advertenties in beide varianten te zien, dat kan en kwestie van tijd zijn, maar vreemd is het bij de lancering van twee tegengestelde mobiele platformen wel.

In het (onderstaande) krantenartikel wordt nog niet gesproken over een iPad versie, wel over een ePaper versie, maar dat begrip kent inmiddels vele betekenissen. Het is nauwelijks voor te stellen dat een regionale krant de stap richting eReaders nog zou maken, met de enorme opkomst van iPad alternatieven in aantocht. Lezen van (korte) krantenberichten gaat prima op full-color LCD schermen.

Lees artikel bij de IJmuider Courant