Printmedianieuws.nl vanaf dinsdag betaalde dienst

De afgelopen drie maanden is volop geëxperimenteerd met website, content, adverteerders en mogelijke business modellen voor nieuws en achtergronden van het nieuws uit de wereld van printmedia en aanverwante mediakanalen die invloed kunnen hebben op de grafische- en uitgeef branche.

• Samenwerking Abonnementenland op technisch gebied om in de toekomst ook andere digitale abonnementen af te handelen
• Initiatief van Erik van Erp en Peter Luit
• Verkoop van losse artikelen (bijvoorbeeld via eLinea) wordt niet uitgesloten
• Compact redactieteam vanaf volgende maand actief

pmn‘We mikken op zo een 300 betalende abonnees in het komende half jaar. De markt is nu eenmaal niet groter, maar juist deze groep mist na het snel achter elkaar verdwijnen van de vakbladen Grafisch Weekblad, Compres, Pers en PrintBuyer, relevante berichtgeving over belangrijke strategische-, financiële-, en technologische ontwikkelingen binnen de branche. Aangevuld met bepaalde rubrieken, zoals de ‘Top 10’s’ van verschillende segmenten en ‘mensen uit de branche’ is Printmedianieuws.nl een volledige nieuwsbron, met een brede scope binnen en buiten de printmedia branche’.

Het businessmodel van printmedianieuws is eenvoudig, een jaar abonnement kost 90 euro ex. BTW en wordt afgehandeld door Abonnementenland. De keuze voor deze ‘provider’ is vooral ingegeven door gemak. Na registratie si er meteen toegang en de gehele financiële afhandeling gaat buiten de aanvrager om. Dus directieleden hoeven niet op zoek naar een creditcard, een bankpas of een account bij iDEAL of PayPal. Met één druk op de knop is alles geregeld.

Ook het businessmodel voor adverteerders is heel eenvoudig. Voor 400 euro ex. BTW staat een logo met doorverwijzing naar de website op de homepage. Doelbewust is er niet gekozen voor een model waarbij de adverteerder betaalt voor aantal ‘keren gezien’, aantal ‘klikken’ of aantal ‘verrichte promotie acties’.

Qua inhoud is de formule gericht op ‘premium content’. ‘Daar hebben we een paar maanden mee geoefend. De balans tussen titel en inleiding (gratis te lezen) en de overige betaalde content is binnen dit soort initiatieven de grootste uitdaging. Relevantie is natuurlijk een relatief begrip, maar met ons team zetten we ons in kritisch te zijn op hetgeen we publiceren. Persberichten worden dus al helemaal niet met alle franje overgenomen. We doen onderzoek naar nieuwe diensten, producten en veranderingen in branche in relatie tot media ontwikkelingen buiten de printmediabranche.

Komende maandag krijgen alle huidige gebruikers een e-mail met een link om hun gratis abonnement over te zetten naar of een mand op proef voor 10 euro of naar een jaarabonnement van 90 euro.