Eerste voorzichtige analyse event app ‘Dorpsfeest Santpoort’

Een eerste blik op wat cijfers rondom een kortlopend mobiel product is altijd risicovol. Immers de betrouwbaarheid van de resultaten kan pas over enige weken worden gegeven. Deze cijfers zijn dan ook niet meer dan  het begin van een totale analyse van het leven van de app ‘Dorpsfeest Santpoort’.

• Kortlopende event app vraagt gedegen crossmediale aanpak om in korte tijd veel downloads te realiseren
• Totaal aantal downloads op 26 juli ruim over de 1000, Android loopt nog enkele tientallen downloads voor
• Businessmodel gebaseerd op ‘in-app’ sponsoren
• Op maandag 28 juli werden in totaal 1125 downloads geregistreerd, per dag ca. 70 downloads

statistieken-2Op 11 juli kwam de app voor Android beschikbaar en ‘scoorde’ die dag meteen 154 downloads. Dat was met name te danken aan het artikel welke de IJmuider Courant die dag publiceerde. De timing was voor Android perfect, de iOS gebruikers moesten wachten tot 18 juli. Op die dag werden 143 iOS downloads gescoord en 30 Android downloads. De promotie voor iOS vond plaats via Facebook (o.a. via de groep ‘Je bent Santpoorter als….‘ en de pagina van Dorpsfeest Santpoort) en Twitter (via @dfsantpoort), met verwijzingen naar het al eerder gemaakte artikel op deze website.

statistieken-1Bezoeken

Het aantal bezoeken steeg op 18 juli (met de iOS introductie) naar 2716, in de week daarvoor werd een maximum van 1309 op 11 juli behaald. In de week na 18 juli bleef het aantal bezoeken hoger dan in de week daarvoor.

Aanstaande zaterdag start het Dorpsfeest Santpoort. Dus nog een kleine week te gaan, met hooguit de veronderstelling op basis van de huidige cijfers nog ca. 500 downloads te realiseren. Of het aantal downloads in de week zelf extreme verandering laat zien, is niet te voorspellen. Deze cijfers publiceren we natuurlijk achteraf. In de komende week verschijnen in drie lokale weekbladen (Jutter/Hofgeest, Huis aan Huis, Weekblad IJmuiden) het programma van de week, waaraan gekoppeld extra promotie voor de app. In de Hoofdstraat in Santpoort zijn A3 posters uitgedeeld aan diverse winkels en horeca gelegenheden met het verzoek deze als raamposter op te hangen.

iOS loopt in

ios-android-weekInmiddels loopt iOS flink in op Android. Deze week wordt het ‘breekpunt’ verwacht waarin het aantal iOS downloads het wint van Android, ondanks de week winst van Android. In ons systeem kunnen we nog niet de bezoeken scheiden van beide systemen, dat verwachten we eind volgende maand wel te kunnen doen.

breekpunt-ios-androidUpdate (31 juli): Het breekpunt werd al op maandag 28 juni bereikt. In het overzicht is te zien hoe de blauwe lijn (iOS) de gele lijn (Android) snijdt met nog een betrekkelijk kleine winst voor iOS. Of dat zo blijft is moeilijk te voorspellen. We zullen het download patroon gedurende de week zelf met grote interesse blijven volgen. Op donderdag 31 juli in de ochtend stond de teller op 1334 downloads, 683 iOS en 651 Android.