2009 in vogelvlucht

kalender.jpgHet zakelijke jaar 2009 is zo goed als voorbij. Een jaar waarin we met z’n allen hebben geleerd dat het leven ingrijpend kan veranderen ten gevolge van wat we een ‘economische crisis’ noemen, maar door mensenhanden in de bankwereld werd veroorzaakt, met gevolgen voor alle mogelijke systemen en wetten, waarvan we dachten dat die juist de stabilitiet van ons leven garandeerden. 2009 liet zien dat dat niet zo was.

Hoe is het mij vergaan? Ik ben sinds begin 1993 zelfstandig ondernemer en heb er altijd goed van kunnen leven. Ik verdiende mijn geld doorgaans in 9,5 maanden. Juli en augustus deden vrijwel niet mee en na half december ging de stekker er echt uit. 2009 liet echter een totaal onverwacht ander patroon zien. De eerste twee maanden waren ronduit slecht, maar juli en augustus juist zeer redelijk. een vreemde ‘sprong’ in het patroon waaraan ik gewend was. Maar al met al 25% minder omzet, geen echt onoverkomelijk probleem, want mijn omzetten waren altijd zeer royaal. Maar 2009 kenmerkt zich ook als een jaar waarin ik voor mezelf het gevoel heb dat ik langzaam maar zeker keuzes moet gaan maken over hetgeen ik in de toekomst verder wil binnen mijn werkbare leven. En die contouren worden langzaam maar zeker helderder. Maar eerst een overzicht van 2009.

Waarschuwing: de gemiddelde tijd dat u hier als lezer aanwezig bent, is 2 minuten, het onderstaande stuk vergt aanzienlijk meer tijd.

Januari 2009
Zoals gezegd, de omzet was in deze maand niet overweldigend, maar wel leuke dingen gedaan. Ik adviseerde de jonge web-to-print start-up Marvia in Amsterdam, ging Het Communicatiehuis in Horst helpen om crossmediale uitgeefprocessen op orde te krijgen en hielp drukkerij van den Berg met een strategische herpositionering van hun activiteiten. Ook deed ik nog – spaarzame – stukjes techniek, zo hielp ik Studio Fischer in Amsterdam met het opzetten van een visie op het gebied van worklfow automatisering van verpakkingsdrukwerk. Ook vind ik het leuk in het onderwijs wat te doen, zo hielp ik het Grafisch Lyceum Utrecht op het gebied van innovatieve onderwijsprogramma’s en gaf ik les aan de school voor Communicatie en Journalistiek in Utrecht. Tot slot doe ik af en toe wat pogingen op internationaal gebied iets te doen, zo ligt mijn hart bij de ontwikkeling van de mediabranche in Macedonië, een land wat op vele gebieden nog zo 1.0 is, mar wel de potentie heeft snel door te kunnen groeien. Maar wat een moeizame trajecten met EZ en EVD, niet doorheen te komen om iets te bereiken.

Februari 2009
In die maand ging ik nog door met het onbetaalde ontwikkelingswerk voor Macedonië, maar begon me wel af te vragen waar de omzet uit eigen land bleef. Een initiatief met 3 collega-ondernemers moest verandering brengen. PIP – Print In Perspectives – werd als netwerkje opgericht om heel gericht met kleine teams ondernemers aan de slag te gaan. Ik had er niet veel mee, het initiatief was leuk, maar ik had het gevoel dat het niet datgene zou brengen wat we er met z’n vieren van verwachtten. In de herfst van dit jaar stopten we er dan ook mee.
Natuurlijk schreef ik voor GW en DZone, hield mijn eigen weblog bij en deed het nodige aan acquisitie door middel van het programma ‘Nederland Digitaal in Verbinding’. Toch bleek de belangstelling niet heel erg groot te zijn. Ik heb een paar van die programma’s gedaan dit jaar, maar media ondernemend Nederland stond niet echt te springen om subsidies, de problemen waarmee de bedrijven dagelijks worstelden lagen te ver verwijderd van de oplossingen die dit programma kon bieden.
Leuk was dan weer mijn ‘aanstelling’ als vrijwilliger bij SeaportPlaza, een lokale radio- en televisiezender, waarbij ik de crossmediale ambities verder vorm mocht gaan geven.

Maart 2009
Eind februari maakte ik via CMBO – waar ik tot eind 2008 voorzitter van was – kennis met Michiel Mooyaart. Op de één of andere manier trokken we elkaars aandacht en dat is zo gebleven. Lees ‘December 2009’ voor meer over de samenwerking tussen Michiel en mij.
Op politiek gebied heb ik in de afgelopen jaren veel geleerd, vooral op Ruimtelijke Ordening gebied in de gemeente Velsen. Die ‘drive’ had me er zelfs toe aangezet om bijna te gaan sollliciteren als burgemeester van Velsen, maar een gesprek met Hans Romeyn, burgemeester van Heiloo, weerhield me daarvan, omdat mij RO klus aan de Grote Buitendijk politiek gezien niet zou passen in een mogelijke sollicitatie.
In maart werd het alweer aardig druk, mijn werkzaamheden voor het Communicatiehuis breidden zich uit en ook de Printass groep deed een beroep op mijn kennis en kunde. In die opdracht heb ik het afgelopen jaar prima samengewerkt met Kees Kuijlman van toMove Managementpartners.
Op maatschappelijk gebied ging ik mijn steentje bijdragen als lid van de medezeggenschapsraad op de school van mijn zoon Joost in Beverwijk. Leuk om iets terug te doen, op de ZML school de Zevensprong waar ze zoveel voor onze zoon met downsyndroom doen.

April 2009
Intussen twitterde ik er flink op los en heb dan ook vele nieuwe mensen ontmoet die een verrijking zijn geworden voor mijn netwerk. Nog dagelijks kom ik velen tegen op twitter, maar ook in real-live op seminars, congressen en/of andere events, zoals af en toe een twitterborrel.
Met het werk liep het ook deze maand weer redelijk, de klus voor van den Berg was erg leuk om te doen, ik kwam ik contact met velen van hun opdrachtgevers en we ontwikkelden een bruikbare strategie om de van oorsprong drukkerij om te buigen naar een modern crossmedialaal bedrijf. Bij CCJ-HU kreeg ik een Train-The-Trainer training, wat was dat leuk. Waar kan je dat beter doen dan op school voor Communicatie en Journalistiek zelf. Genoten van die dagen! Ik werd lid van Netwerk023, een club media ondernemers uit de regio Haarlem. Dat kwam doordat ik via Twitter Gitta Bartling had ontmoet. Ze woont in Haarlem, dus de kennismaking regelden we bij Villa Westend in Velserbroek. Wat leuk, om via Twitter zulke leuke contacten te leren kennen en te houden.
Ik lunch in die maand veel, bij Dauphine, Vak Zuid, noem maar op, contacten onderhouden, nieuwe maken en maar zien of er business uit te halen is. Want ondanks al die leuke momenten, vond ik de omzet ontwikkeling toch wel wat zorgelijk. Ik ben nu eenmaal een Steenbok, en die willen alles op orde hebben en houden niet van rare sprongen in hun doorgaans stabiele leven.

Mei 2009
Links en rechts deed ik de nodige lezingen, waaronder een lezing voor Ricoh over de betekenis van crossmedia in print omgevingen. Volle bak in een geïmproviseerd zaaltje in één van de RAI hallen, waar ik nauwelijks boven de herrie van de beursvloer uit kon komen. De belangstelling was overweldigend.
Voor CMBO deed ik dit jaar nog verschillende SIG’s – Special Interest Groups – doorgaans gespecialiseerde onderwerpen voor kleine groepen geïnteresseerden. Eindelijk bereikten onderwerpen als eReaders, SAAS, web-to-print etc. meer CMBO leden dan voorheen het geval was. De ‘wake-up-call’ voor innovatie was doorgedrongen, crisis of niet.
Van den Berg was ik aan het afronden en de Printass klus ging nog volop door.
In deze maand begonnen Michiel Mooyaart en ik aan een wederzijdse verkenning, waar we zouden uitkomen, wisten we nog niet, dat zou nog wat maanden gaan duren. Een nieuwe klus (NDiV gesubsidieerd) kondigde zich aan vanuit Erwin Koerts van Aeroprint. Een leuke klus, welke samen met Marvia uit Amsterdam en Rainbow Solutions uit Garderen werd vormgegeven. Pas tegen het einde van het jaar ging het ‘licht’ branden voor deze samenwerkende partijen. Leuk waren in 2009 de diverse afspraakjes met de nieuwe CMBO voorzitter Peter van Teeseling. Ook met Peter is het zoeken naar wat de betekenis is van het zelfstandig ondernemen altijd weer een plezierig lunchmoment met zowel breedte- als diepte discussies. Ook het bloggen bij Crossmedialog van Indira Reynaert bleef me plezieren.

Juni 2009
In juni werden de contouren van de samenwerking met Michiel Mooyaart wat duidelijker. We zouden iets gaan doen met de verdienmodellen van uitgevers. Dat was een flinke zoektocht, maar we zijn er inmiddels uit en hebben – naar onze mening – iets moois ontwikkeld. In 2010 moet dat de basis worden van een nieuw bedrijf.
Ondertussen hield ik me met veel zaken bezig. Beetje raar is het wel dat je op het ene moment diepgaand bezig bent met JDF – een puur stukje grafische automatiserings technologie – en aan de andere kant gesprekken voert met specialisten op het gebied van web usability voor de website van de gemeente Lelystad. Tussendoor dan nog even een sneak preview van Mac OS X 10.6 Server bij Apple. En tot slot het eerste stukje concrete samenwerking met Gitta, we gingen filmen bij een netwerk bijeenkomst van Dutch Media Professionals in Amsterdam. Zo leuk om te doen, nee, geld leverde het niet op, maar zoveel leuke mensen ontmoet tijdens de interviews.
In juni zei ik tegen het KVGO wel belangstellng te hebben voor de rol als voorzitter van het KVGO – het verbond van grafische ondernemingen. Maar ik werd in de wandelgangen bestempeld als te progressief. Een drukkerclub moet een drukker aan het hoofd hebben, was de veelgehoorde mening. Dan niet.

Juli 2009
In juli maakte ik een artikel voor het GW met Diederik Chevalier, die ook wel vernieuwende gedachten had rondom het KVGO. Hij richtte in navolging van het initiatief in Barcelona – eind 2008 waar ik een lezing gaf over eReaders – de LinkedIn groep ‘Young Pioneers in Print’ op. Een leuk initiatief, welke naar ik hoop in 2010 nog veel vervolg zal krijgen.
Via Twitter kwam ik al eerder in contact met Janetta Dorsman, een zeer inspirerende ondernemer, die ook ze heerlijk bezig is om een 1.0 wereld van makelaars, advocaten en notarissen om te buigen naar 2.0 omgevingen, waarin social media een centrale rol speelt. Dat laatste onderwerp is me in 2009 meer en meer gaan interesseren. Ik maakte een presentatie en die deed het op SlideShare bovenmatig goed en werd links en rechts overgenomen. Erg leuk om te zien dat zoiets door het ‘weggeven’ gebeurt. Stukje marketing nieuwe stijl, maar Michiel stelde mij terecht de vraag hoever je daarmee moet gaan.
Tegen het einde van de maand ging ik met mijn gezien vakantie vieren. Ja, voor de eerste keer in ons leven naar precies dezelfde plek als het jaar daarvoor, een gote camping in Istrië, Kroatië. Maar we hebben wel genoten van twee weken rust zonder e-mail, zonder twitter, zonder weblogs.

Augustus 2009
Halverwege augustus terug van vakantie, weer volop aan de slag. De omzet van juli viel mee, dus ik had alle hoop om in augustus ook nog wat te scoren, dus het schilderen van het huis liet ik er dit jaar maar even zitten. De werkzaamheden voor Seaport waren leuk, maar wel moeizaam. Een vrijwilligerclub ombuigen is uitermate moeilijk. Iedereen speeelt haar/zijn eigen baas, dat had ik nooit kunnen vermoeden. De belangstelling voor crossmedia was er wel, maar iedereen bleef toch vooral het liefst op haar/zijn eigen plek zitten.
Weer ontmoette ik verschillende mensen via Twitter, natuurlijk is niet iedereen automatisch een ‘blijvertje’. Gek mechanisme is dat, je merkt eigenlijk meteen of je in real-live ook een beetje bij elkaar past of niet.
Leuk was de deekname aan de jury voor de Customer Media Awards van SMIN waar ik ook al wat lesjes crossmedia voor een aantal leden had gegeven in dit jaar.
De trainingen voor HU-CCJ liepen lekker door, zo ook voor de gemeente Lelystad, waar ik het nodige vertelde over zowel crossmedia als social media. In de aanloop naar de verkiezingen is inmiddels te zien dat vele lokale politieke partijen hun websites ‘upgraden’ om beter te kunnen communiceren met de burgers.
Voor de RABO bank deed ik de voorbereiding voor een seminar over eReaders, welke dit jaar door gebrek aan belangstelling is doorgeschoven naar begin 2010.
Al met al een vol maandje met veel leuke contacten.

September 2009
Ook deed ik in 2009 mijn eerste presentatie voor Mobile Monday over eReaders samen met Johan Hagenbeuk, erg leuk om te doen. Of het onderwerp wel pastte in een wereld waar alles gaat over mobieltjes, werd niet echt duidelijk, maar de integratie van alle mogelijk mobiele devices zal in 2010 zeker een vervolg krijgen.
Een lezing voor de Jonge Ondernemers IJmond was mijn eerste klusje in mijn eigen gemeente. Niet te geloven, sinds 1993 geen één klant gescoord in mijn eigen woonomgeving. Waarom? Geen idee, maar dit was leuk om te doen, kennis gemaakt met veel lokale ondernemers. Indirect heb ik nu wel de website voor Velsen Lokaal mogen maken als gevolg van mijn vrijwilligerswerk voor SeaportPlaza.
Eind september mocht ik een klus gaan doen voor FD mediagroep. Het ging om een analyse van het on-line advertentie management. In- of outsourcen, dat was de vraag. Wat een enorme hoeveelheid aspecten kwamen daarbij kijken. Zeker in een periode waarin de relatie tussen uitgever, lezer en adverteerder zeer verward is. Ook hier is de behoefte aan nieuwe verdienmodellen groot.
Met Gitta verzorgde ik een leuk interview met Daphne Dijkerman, auteur van het succesvolle boek ‘Crossmedia Concepting’. En ook mocht ik leuke beelden vastleggen op de jubileumbijeenkomst van VMC – Vrouwen in Marketing en Communicatie. O ja, ik bereikte deze maand mijn entree in de Marcom Top 100 van Marketingfacts. Ik kwam binnen op plaats 100. En ik werd tot slot van deze maand voorzitter van de medezeggenschapsraad op de school van mijn zoon Joost.

Oktober 2009
De contouren van de gesprekken met Michiel Mooyaart werden duidelijker. We deden al pogingen met uitgevers te gaan praten over ons idee nieuwsmarkt.nl. Lastig is dat allemaal wel. Wat vertel je wel en wat niet? Om alles duidelijk te maken en mensen enthousiast te krijgen moet je dus wel wat gokken. En dat deden we en leerden en leren elke dag nog veel. We zijn er dus nog niet, maar hetgeen we willen en kunnen met nieuwsmarkt.nl wordt wel duidelijker.
We gingen al praten met een software outsource ontwikkel bedrijf om in India het één en ander te laten maken. Maar voordat dat kon gebeuren, zou eerst een sluitend functioneel ontwerp moeten worden gemaakt. Maar we kwamen in december tot de ontdekking dat het maar goed was, dat we dat nog niet hadden gedaan. Want onze visie pastte zich aan in de loop van de komende weken.
Veel overleg over ons plan hadden we met Piet Bakker, die ons plan wel zag zitten, maar duidelijke nuances aanbracht in het ambitieniveau van de lezer. Dank Piet! Een mogelijke klus op het gebied van crossmedia bij de Telegraaf ging niet door: wijziging beleid was het antwoord. De klus bij FD liep een beetje op zijn eind, was leuk om ook die uitgever qua procesbheer eens van binnen goed te hebben mogen bekijken.
Het GW ‘Tuitje’ bracht ons een stukje werkelijkheid van de economische omstandigheden waarin uitgvers verkeerden. Ook GW moest het wat zuiniger aan gaan doen. De overstap naar een kranten opzet is een succes, ook adverteerders reageren positief en gelukkig is het aantal redactionele bijdragen niet significant gedaald.

November 2009
In november was ik dagvoorzitter voor NIDF – Nederlands Instituut Digitale Fotografie. Ja, ook dat segment is een onderdeel van het crossmediale landschap waarin ik me beweeg. Voor Studio Fischer maakte ik een begin met de ontwikkeling van een FileMaker Pro applicatie voor administratieve doeleinden. Een activiteit die ik vooral in het begin van mijn loopbaan als zelfstandig ondernemer veel deed. Wel leuk om dat dan toch weer een keer op te pakken, maar ook ik moest mijn kennis rondom FMPro 10 Advanced wel weer wat updaten, er was veel gebeurd vanaf versie 8.
De Syntens klus voor Marvia, Aeroprint en Rainbow Solutions lag een beetje stil, maar zou in december ineens in de versnelling komen. To be continued dus, ook in 2010.
Samen met Albert Noppen verzorgde ik voor het Grafisch Lyceum Rotterdam een docentendag, waar we de docenten meenamen in een zoektocht door alle mogelijke media ontwikkelingen en de gevolgen daarvan voor hun dagelijkse werkzaamhden als docent in het dagonderwijs.
Voor Printass verzorgde ik samen met Kees Kuijlman demo’s voor de web-to-print en media-asset-managment omgevingen, waarmee de groep in 2010 aan de slag zouden gaan.
Tot slot ontmoette ik Pieter Kok, voormalig uitgever van de Volkskrant, met wie ik in Dauphine heerlijk heb kunnen filosoferen over nieuwe verdienmodellen voor uitgevers.

December 2009
Tot slot de decembermaand. Met Michiel ben ik overeengekomen, dat we vanaf januari 2010 één dag per week intensief gaan werken aan nieuwsmarkt.nl. Gesprekken met onder andere Oscar Kneppers hebben ons aangezet tot die fundamentele beslissing. Het liefst zouden we het fulltime gaan doen, maar ja, er moet ook gewoon geld binnenkomen, dus we blijven met ons beider bedrijven gewoon doorwerken, totdat nieuwsmarkt.nl met een eerste launching customer kan starten.
Heel inspirerend was de lezing die ik over eReaders mocht geven op het internationale studentencongres in Chemnitz in Duitsland voor de universiteit aldaar.
Heel grappig was het feit dat mijn fantasieverhaal over de Google Biochip zoveel belangstelling trok bij Sync.nl. Al enige weken sta ik ’te boek’ als meest gelezen auteur. Maar ook het ‘doorposten’ van blogs op Publishr en het Nederlands MediaNetwerk trekken meer bezoekers naar mijn site. Dank allemaal voor de getoonde interesse.
Leuk was om dagvoorzitter te mogen zijn op het Syntens congres ‘Crossmediaal in 2010’. Een paar dagen later bezocht ik samen met Michiel ‘Show me The Money’ van The Dutch Media Professionals in de Lichtfabriek in Haarlem.
Op politiek niveau vierden we de overwinning dat het landelijke gebied aan de Grote Buitendijk in Velserbroek niet wordt volgebouwd met 350 woningen, maar een bescheiden ‘groene bebouwing’ krijgt met 7 wooncirkels met elk 10 luxe woningen verspreid over het gehele gebied.

Ja, en dan is het nu 24 december. Twitterend, bloggend op weg naar de Kerst en Oud en Nieuw. Met nog wat administratie te doen, is het zakelijk jaar dus voorbij. Ja, duidelijk is wel geworden dat ik samen met Michiel echt een nieuwe invulling kan gaan geven aan hetgeen ik werkelijk wil. Samenwerken, ik heb mensen nodig. Ik wil het niet meer alleen doen, ik ben ook toe aan ondernemen 2.0. Ja, ik heb mijn zaak gehad met 50 man personeel in het jaar 2000, ik weet ook hoe dat is, nee, dat hoeft niet meer, maar in mijn eentje door is voor mij in 2010 geen optie. Dus met veel enrgie in 2010 door met nieuwsmarkt.nl. Of LUIT Consultancy tegen het einde van 2010 dan nog bestaat, weet ik natuurlijk nog niet. Maar feit blijft dat ik als ondernemer midden in de ontwikkelingen blijf staan van de vele media ontwikkelingen die we nu met z’n allen meemaken. En dat betekent dus dat u als lezer mij gewoon kan blijven bereiken, ik help u graag bij uw strategische- en operationele media vraagstukken. Want ook in 2010 moet ik gewoon mijn brood zien te verdienen, net zoals u allemaal.

Ik wens u een gezond en vooral prettig 2010 toe!

Lees voor een meer algemene beschouwing van zowel economie als het medialandschap het artikel van Bas Vlugt op Nederlands MediaNetwerk.