Snijdt Apple zich in andere vingers met de ‘strijd’ tegen Flash?

Nee, het is geen geheim dat Apple niet gek is op Adobe Flash. Het ontbreken ervan in de iPhone en iPad wordt misschien door de echte Apple aanhangers ‘vergeven’, maar het blijft een onderwerp van gesprek, juist omdat Android toestellen kennelijk geen moeite hebben met het stuk techniek waar Apple zo een hekel aan heeft.

• Consumptie van mediacontent verandert snel(ler) onder invloed van touch
• Uiteindelijk weinig kans voor ‘overbodige’  spelers in de keten tussen mediacreator en mediaconsument
• Apple kijkt in de strijd (visie in 2010) met Flash te eenzijdig naar filmpjes en animaties, maar is wel overtuigend
• Sluitende discussie over wat precies een rijke ‘webapp’ moet kunnen is zinloos
• Microsoft IE8 (nu nog) via omweg support voor HTMl5/CSS3

Apple omarmt de HTML5/CSS3 combinatie en doet er alles aan om die combinatie in vooral iPhone en iPad te laten rivaliseren met Flash. Maar is dat verstandig? Met de komst van Adobe Edge laat Adobe zien geen enkele moeite te hebben met deze open standaarden. Daarmee komt Apple min of meer alleen te staan in een strijd die vooral wat te maken heeft met de wijze waarop beide ondernemingen al decennia lang in een haat/liefde verhouding met elkaar omgaan.

Het (te geforceerd) omarmen van HTML5/CSS3 zou wel eens een ongewenst neveneffect kunnen hebben voor Apple. HTML5/CSS3 is natuurlijk meer dan alleen een platform voor filmpjes en animaties, het is tevens een nieuwe omgeving om ‘rijkere’ webapps te maken, waarmee dus ook een behoorlijk realistische ‘leesomgeving’ kan worden ontwikkeld, welke een dreigend alternatief kan vormen voor publicaties die nu alleen via de Apple AppStore kunnen worden aangekocht, met 30% van de omzet voor Apple.

Een voorbeeld daarvan is te bekijken bij Kobo. Nu nog worden via de AppStore native apps aangeboden, maar het bedrijf heeft al aangekondigd volledige HTML5/CSS3 webapps te gaan ontwikkelen binnen de Safari browser op de iPad, waar zij geheel onafhankelijk van Apple hun aanbod door consumenten kunnen laten lezen, maar ook eigen in-webapp purchases kunnen doen, buiten de Apple AppStore om.

Ja, wat is dan de volgende stap van Apple? HTML5/CSS3 weigeren in de browsers op hun tablet devices? Zou een rare tegenstelling zijn in juist de omarming van open standaarden. Is hiermee een eerste stap gezet in het ontmantelen van native apps als belangrijkste stuk gesloten gereedschap binnen de Apple touch devices? Wie het weet, mag het zeggen. Android kan hier snel aan belang winnen. Market – Androids appstore – staat nog niet in verhouding tot de Apple AppStore, zowel in het aanbod als in de vriendelijkheid van het doen van aankopen. Wordt zeker vervolgd……

Update: Adobe zegt geen strijd meer te hebben omtrent beide platformen, zie onderstaand filmpje (juni 2011). Adobe CEO Shantanu Narayen probeert de woorden Apple en HTML5 te vermijden.

Artikel is tevens geplaatst bij DZONE.

Lees ook de soms wat heftige reacties bij MacFreak.

2 reacties

  1. Fred Zelders op 4 augustus 2011 om 12:40

    “Ja, wat is dan de volgende stap van Apple? HTML5/CSS3 weigeren in de browsers op hun tablet devices” « Natuurlijk niet.



  2. Peter Luit op 4 augustus 2011 om 12:49

    @fred: nee, verwacht ik ook niet, maar wat dan wel?