Google mengt zich in strijd om abonnee en portemonnee van uitgevers

De uitgeef sector wordt door Apple en nu ook door Google afgeschilderd als een zielige aflopende activiteit, die geholpen moet worden met ‘digitale betaal systeempjes’. Dat helpen gaat gepaard met het flink vullen van de eigen zakken.

• Google One Pass voor zielige uitgevers
• Google gaat concurrentie met Apple aan en ‘doet het’ voor 10%
• Wat gebeurt er met de gegevens van de abonnees?

Google wil de service wel aanbieden voor ‘slechts’ 10% van de omzet. Een royaal gebaar van het software bedrijf. En ook worden geen beperkingen opgelegd rondom de te gebruiken technologie, zodat elk type tablet of (web)app mogelijk is. Ook is Google wat ‘makkelijker’ in het businessmodel. Uitgevers kunnen losse artikelen aanbieden, maar mogen ook content gratis distribueren. Allemaal zaken die Apple juist veel ‘strenger’ wil aanbieden.

Google roept uitgevers in ons land zich vast aan te melden, de service is hier nog niet beschikbaar, maar Google beraadt zich daar wel op.

Leuk allemaal, die hulp. Maar waarom gaan uitgevers nu eindelijk niet eens zelf aan het werk om nieuwe modellen te ontwikkelen en daaraan gekoppelde betaal systemen? Wat is er uniek aan, waarom kunnen uitgevers dit niet samen oppakken? Want ook al lijkt 10% zo veel vriendelijker dan de 30% van Apple, uitgevers kunnen makkelijk tegen veel lagere kosten een – al dan niet – gezamenlijk systeem ontwikkelen voor het doen van abonnement verkeer en content afhandeling. Kom nou, dit nemen we toch niet serieus?

2 reacties

  1. Fred van der Ende op 17 februari 2011 om 08:20

    Was het maar zo simpel. Ik kan zo een aantal uitgevers noemen die nog maar recent en met veel moeite een systeem voor gepersonaliseerde nieuwsbrieven hebben opgezet. En dan nu ook een betaalsysteem? Gekoppeld aan een app? Zonder tientallen knoppen in te hoeven drukken of redirects via één van de providers voor betalingsverkeer? En welke moet dat dan zijn?

    Het is niet simpel, en dat heeft niets met zieligheid te maken. Zoiets kun je niet afzonderlijk en toch optimaal ontwikkelen, anders hadden uitgevers dat allang gedaan. We hebben het hier over gebruiksgemak. Ik wil met hetzelfde gemak en dezelfde single click functionaliteit een issue van Wired alsmede de Volkskrant kunnen lezen en morgen weer iets anders. Als ik daarvoor in verschillende -niet gebruiksvriendelijke- systemen verzeild raak haak ik al snel af…



  2. Peter Luit op 17 februari 2011 om 08:35

    @fred: ik snap je reactie, ik stel echter niet dat alle uitgevers dat afzonderlijk moeten doen. Een vorm van gemeenschappelijkheid zou hierin uitkomst kunnen bieden. Het kan toch niet zo zijn, dat alleen Apple en Google een ‘één-knops’ oplossing kunnen bedenken, terwijl de uitgevers zitten toe te kijken?