Er is al heel veel over geschreven, verdienmodellen voor on-line content. Ze bestaan in veel uitvoeringen, allemaal experimenten, nauwelijks beproefd voor langere tijd en al helemaal niet aanzettend tot een positieve ommekeer voor uitgevers. Laten we een aantal verschillende varianten eens op een rij zetten.
Lees verder....Gisteravond vond de aftrap plaats voor de nieuwe training Crossmedia bij het Centrum voor Comunicatie en Journalistiek in Utrecht. Samen met Harold Lukassen is een nieuwe opzet gemaakt voor 3 avonden. De vorige training omvatte 2 avonden.
Lees verder....Natuurlijk zou ik Apple’s nieuwste product meteen willen bestellen en proberen, maar dat duurt nog wel even. De belangstelling voor Jobs zijn keynote was gisteren – zoals we gewend zijn – wederom goed voor een enorme hoeveelheid internetverkeer wereldwijd.
Lees verder....Ja, het nieuws is inmiddels wereldwijd doorgebroken, de drukte op twitter en op diverse weblogs is nauwelijks te volgens. Steve Jobs ontvouwde vandaag Apple’s nieuwste product: de iPad.
Lees verder....Gisteren maakt Apple haar indrukwekkende cijfers over het laatste kwartaal bekend. Zowel de iPhone als de Mac doen het goed, de iPod levert in. De nettowinst steeg met maar liefts 50% tot bijna 3,4 miljard dollar. De totale omzet bedroeg 15,68 miljard dollar, 3,8 miljard dollar meer in vergelijking tot hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Lees verder....2010 heeft op het gebied van grafische vakbeursen voor grafisch Nederland genoeg te bieden. In Hardenberg staan de deuren 9, 10 een 11 februari open. Deze beurs kenmerkt zich vooral door laagdrempeligheid en kent vooral een netwerk karakter. Van 18 tot en met 25 mei staan de deuren van Ipex in Birmingham open.
Lees verder....Met nog minder dan 2 weken resterende voorbereidingstijd ondergaat de stad Vancouver onder invloed van enorme posters en banners, een ware metamorphose. Vele grote gebouwen worden ‘versierd’ met het olympische logo en andere vormen van verbintenis met de Olympische Spelen 2010.
Lees verder....De grootste omschakeling die kranten redacties maken bij het aangaan van on-line ambities zijn gelegen in het ombuigen van een lineaire redactie met één dagelijkse deadline voor print, naar een continuproces van publiceren.
Lees verder....Al eerder uitte ik mijn zorg over wel al te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van trainingen in het crossmediale landschap. Als docent aan de Hogeschool Utrecht bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waarschuw ik studenten altijd met ‘There is no one quick fix for crossmedia’.
Lees verder....Jeroen Jonker Roelants stelde mij afgelopen week een aantal vragen, welke hij op de website van de Dutch Media Professionals plaatste in het kader van de rubriek ‘5 vragen’ aan leden en bloggers.
Lees verder....