Er is al heel veel over geschreven, verdienmodellen voor on-line content. Ze bestaan in veel uitvoeringen, allemaal experimenten, nauwelijks beproefd voor langere tijd en al helemaal niet aanzettend tot een positieve ommekeer voor uitgevers. Laten we een aantal verschillende varianten eens op een rij zetten.

Is dit lijstje volledig? Zo nee, welke modellen ontbreken er dan? Zijn er details die moeten worden toegevoegd? Welke meetsystemen mis je of zouden passen binnen welke modellen? Help mee en help jezelf!

– volledig gratis

gratis.jpegDit model bestaat zowel op het web als in de vorm van mobiele applicaties, waarbij ook de applicatie als initiële aankoop gratis is. Op het web worden doorgaans advertenties geplaatst, die geen enkele logische koppeling hebben met de lezer, er worden immers geen profielen van de lezer gevraagd. Een advertentie management systeem wordt doorgaans ingezet om advertenties te wisselen op basis van terugkeerfrequentie van IP nummers of reeksen, of regio gebonden advertenties.

– aanmelden

aanmelden.jpegDit model heeft veel potentie, maar uitgevers vragen aan hun lezers doorgaans niets meer dan een naam en e-mail adres. Daarmee krijgt de lezer – iets – meer toegang tot de content. In deze opzet is de lezer op geen enkele wijze gekoppeld aan specifieke inhoud, niet redactioneel, niet commercieel, terwijl het wel zou kunnen. Dit model is over het algemeen te vinden op content webportals en iets minder op mobiel.

– aanmelden en betalen

betalen.jpegDit model is het model waar de meeste uitgevers op broeden. Ze worstelen met de verhouding advertenties in een volledig gratis model ten opzichte van dit model. In hoeverre zullen de inkomsten van adverteerders verminderen ten gevolge van het kleinere aantal betalende lezers? Ook hier is in verreweg de meeste gevallen geen (in)directe koppeling met adverteerders gemaakt.

– aanmelden, betalen en ANP nieuws is gratis

anp.jpgDeze variant kwamen we vorige week tegen bij het Nederlands Dagblad. Al het nieuws, aangeleverd door ANP wordt onbewerkt gratis geleverd aan de lezers die niet willen betalen voor de diepgang van content gemaakt door de eigen redactie.

– aanmelden en betalen voor notificaties

push.jpgTe vinden bij Breaking News Online op een iPhone applicatie. De app kost 79 cent en daarmee haal je gratis een maand ‘breaking news’ notificatiosn binnen. Daarna heb je de mogelijkheid voor één of meerdere maanden in-app een soort abonnement te kopen vanaf 79 cent voor één maand. De notifications hebben al dan niet een link naar – doorgaans gratis – artikelen.

– app kopen en daarna vrije keuze per dag of via abonnement

nrc.jpgDit model zien we bij onder andere NRC. Eenmalig koop je de app voor 79 cent, met daarbij de volledige krant van die dag. Je kunt vervolgens als niet abonnee elke dag naar keuze om 15:00 de volgende NRC kopen, dus conform de redactionele tijdslijn. Abonnees van de papieren krant krijgen de dagelijkse ePaper zonder extra betaling.

‘metered’

parkeermeter.jpgHet zogenaamde ‘metered‘ model gaat uit van betalingen aan de hand van aantallen gelezen artikelen. Een bepaald aantal artikelen mag na registratie gratis worden gelezen, daarna gaat men afhankelijk van de hoeveelheid een bepaald bedrag betalen. De NYT heeft onlangs voor dit ‘gestapelde’ model gekozen.

– volledige paywall

Alle content wordt achter een pay-wall geplaatst. Voor niches – dus vooral buiten het krantensegment – toepasbaar, waarbij men minder afhankelijk is van advertenties. Maar ook krantenuitgevers overwegen dit model.

Bronnen:
Paidcontent

8 reacties

  1. Maurice op 29 januari 2010 om 10:00

    goed verhaal, maar de betaal modellen is dat altijd voor 1 hardware device of kan ik content dan ook om meerdere systeem bekijken? het aantal hardware oplossingen wordt steeds meer e-readers, playstation(network), tv’s die nu kunnen internetten, ipad, iphone, Andriod, smartphones hoe krijg je grip op het 1 pay view many concept?? of wordt het pay per device

    Greetz
    Maurice



  2. Peter Luit op 29 januari 2010 om 10:06

    @Maurice: ik denk het laatste, de platformen zijn zo verschillend, dat het – voorlopig – nog niet ‘cross platform’ kan worden uitgerold. ePUB, reflowable PDF, DRM etc. zijn zaken waar zowel device ontwikkelaars als uitgevers het – nog – niet met elkaar eens zijn. Dat is de tijd waarin we nu leven, in de transitiefase vwb de modellen, de middelen, de methoden en de markten. De mens maakt daarin ondertussen wel gewoon zo zijn keuzes……

    Het is dus heel goed denkbaar dat een eReader van vandaag over anderhalf jaar niet meer ondersteund wordt. Dat zie nu al bij de oude iLiad, die dus geen ePUB en reflowable PDF gaat krijgen, althans niet vanuit iRex. Het eerste apparaatje van deze fabrikant ging toch voor doorgaans 600 euro over de toonbank, en de ontwikkelaar stopt dus met verder ontwikkelingen.



  3. Arne van Elk op 29 januari 2010 om 15:58

    @Peter: volgens mij klopt het niet dat de NYT het laatstgenoemde model gaat gebruiken (‘volledige paywall’). Ze koersen juist af op een ‘metered’ systeem zoals de Financial Times op dit moment heeft. Zie bijv. dit artikel: http://bit.ly/8y0Ph5.

    “Today we are announcing that we will be introducing a paid model for NYTimes.com at the beginning of 2011. As you will see in the press release, we have chosen a metered approach that will offer users free access to a set number of articles per month and then charge users once they exceed that number.”



  4. Peter Luit op 30 januari 2010 om 09:35

    @Arne: helemaal gelijk, ik had nota bene zelf een artikel over dit model geschreven. Goed dat je me er nog even op attendeerde. Ik heb het aangepast.



  5. Tom Zoethout op 31 januari 2010 om 15:20

    E-books, V-books en A-books worden in Nederland nog maar weinig gemaakt door kennisexperts. Naarmate hun duidelijk wordt dat het niet zo moeilijk is dergelijke contentrijke producten te maken, zal dat een grote vlucht nemen.

    Met de komst van de e-readers, maar met name devices als de iPad, is het ontsluiten van die content geen issue meer.

    Professionals kunnen zich zo beter gaan profileren als expert.

    Een geweldige ontwikkeling als onderdeel van ‘het continu leren’.

    Leuk artikel. Dank je!



  6. Peter Luit op 31 januari 2010 om 17:26

    @Tom: maar denk je dat het apparaat ook verschil gaat maken in welke verdienmodellen er al dan niet voor toegepast kunnen worden?



  7. Tom Zoethout op 31 januari 2010 om 18:53

    Goede content heeft zijn waarde. Neem een ‘standaard boek’ in gedrukte vorm, dat kost circa 20 euro. De royalty voor de schrijver is dan orde grootte 2 euro. Er is in principe geen vaste prijs als je onder eigen beheer een e-book uitgeeft. Stel je rekent 47 euro, dan ziet het verdienmodel er radicaal anders uit! Een goed e-book ligt qua prijs tussen de 17 en 47 euro. Van V-books heb ik nog te weinig voorbeelden. Audio heb ik wel in varianten en abonnementen gezien. Ook wordt het regelmatig als bonus bij een e-book meegeleverd.

    Uitgeven onder eigen beheer is ook een van de grote hoofdpijnpunten van de uitgevers, schat ik zo in…



  8. Jan Smit op 26 november 2010 om 09:32

    We zijn vorig jaar september van een onbetaalde naar een betaalde service gegaan voor de lezers. Ons magazine wordt dagelijks ververst met nieuws en onderwerpen. We merkten dat er bij de switch ongenoegen bij de lezers naar boven kwam. Nu is het normaal en komen er spontaan nieuwe lezers dagelijks als abonnees bij. Misschien waren we te snel DE pioniers…..who knows…ons gevoel over deze beslissing is overigens erg goed, het kan niet zo zijn dat alles gratis is wat het internet te bieden heeft.We hopen dan ook dat elke zich serieus nemende ondernemer (mits je iets te bieden hebt) zal volgen.
    ( http://www.mindz4you.nl)