Op bezoek bij een drukkerij…….

Presentatie voor een ondernemersclub op bezoek bij een drukkerij…..

1. Wat doet U hier? U bent bij een drukkerij! het kan toch niet waar zijn dat u verwacht hier innovaties te vernemen op het gebied van media?

2. Web 2.0 is hier niet te vinden hoor. Luister maar naar mijn collega’s Marco Derksen of Vincent Everts. Alles gaat over Media 2.0. Print komt in hun lezingen nauwelijks meer voor.

3. Er bestaat niet zoiets als Print 2.0. Het web evolueert snel. Sleutel is interactie. Dus wat doet u hier? Hier vindt u geen weblogs of sociale netwerken zoals Hyves, LinkedIn of FaceBook.

4. Sociale netwerken zijn ’the next big thing’ voor adverteerders. Gewone banners op websites bleken niet te werken. Adverteerders zijn ontevreden en zoeken naar nieuwe advertentie-, business- en communicatiemodellen om hun diensten en producten beter aan de man/vrouw te brengen.

5. Dat valt niet mee dames en heren, want er is verwarring alom. Het web bestaat immers uit vele miljoenen ‘kanalen’, probeer daar je doelgroep maar eens te vinden.

6. Ook radio en televisie versnipperen steeds verder. Thema kanalen bieden nog een beetje houvast, maar bereiken dus niet het grote publiek voor de mainstream goederen en diensten.

7. Media 2.0 is zoekende. Marketeers proberen nieuwe concepten, maar weten de juiste weg nog maar zelden te vinden. De reclame euro’s stromen wel, maar rendementen zijn steeds minder vaak te voorspellen.

8. De digitalisering van media heeft het web doen ontstaan. Vanuit print werd PDF ontwikkeld, vanuit radio de MP3 bestanden en vanuit TV, QuickTime, MediaPlayer en Flash.

9. Deze ontwikkelingen heben ervoor gezorgd dat informatie eerst verzonden kan worden voordat ze kan worden geconsumeerd. Dat heeft gevolgen voor vrijwel elk media kanaal.

10. Zo is de platen industrie door Apple iTunes volledig op zijn kop gezet. U koopt voor een tientje een handvol bytes. Het is vervolgens aan u hoe u die handvol data gaat verwerken tot een concreet product op een MP3 speler of op een (ouderwetse) CD.

11. En hetzelfde gebeurt met TV. Weg met die papieren gids, waarin staat wanneer u moet kijken naar het Journaal. Dat bepaalt u inmiddels zelf. U kruipt achter uw computer en kijkt naar films wanneer u dat wilt.

12. Dus wat doet u hier? Het web is het zenuwcentrum geworden van alle media producten die we kennen. Het is 24 uur per dag bereikbaar, niets belemmert u meer in uw bewegingsvrijheid u daar te profileren.

13. Maar ja, dan die terminologie, al die nieuwe woorden. Kent u ze? het begon nog onschuldig met multimedia, toen crossmedia, maar nu hebben we het over behavioral targeting. Wat gaan we daarmee doen?

14. En bent u zelf al op Hyves, MySpace, LinkedIn, Plaxo of FaceBook? Of twittert u al? Nee? Dan mist u veel hoor, want daar gebeurt het allemaal.

15. Alle marketing congressen staan er bol van en keer op keer rollen de woorden uit wijze mensen die vaak hetzelfde zeggen tegen dezelfde doelgroep.

16. Maar niemand die na afloop weet op welke wijze het geld nu wel of niet rendabel kan worden ingezet.

17. Weet u, we zijn zelf ook zoekende, maar willen het niet toegeven. Natuurlijk zijn we het met elkaar eens dat papier het niet meer kan. Het vervuilt in alle opzichten, het is traag, slecht doorzoekbaar en zo vreselijk ouderwets. Nee, vergeet dat medium maar.

18. En vergeet dan meteen ook al die omroepen maar. het maakt niet uit of het nu gaat om omroepen die mede door uw belastingcenten worden betaald of om commerciële omroepen.

19. Nee, het gaat om user generated content. U in control. MSN, Weblogs en Twitter, daar zit de muziek in. Lekker snel reageren. Relevantie? Wie maakt zich daar nog druk om.

20. Dat handje vol journalisten is ten dode opgeschreven. Wij mensen maken het nieuws wel. We staan met ons digitale fototoestel, waarmee we ook kunnen opbellen en internetten maar al te gauw klaar om een opstootje van middelbareschool leerlingen te publiceren. Sneller dan de journalist, die zijn fotograaf of zijn filmploeg nog moet bellen.

21. Nee, wij zijn allemaal al crossmediaal, we kunnen alles. We drukken onze eigen foto’s af, we maken onze eigen websites, en we publiceren onze vakantie filmpjes op YouTube. 24 uur per dag kan de hele wereld naar uw ik kijken.

22. Relevantie? Tja, daar praten we niet over. U wilt er zijn, ik ook. En het kan. Het web als maatschappij. De rotzooi die we in het Life 1.0 tegenkomen zien we ook in Life 2.0. Alleen sneller en duidelijker. Life 2.0 op Web 2.0 is een afspiegeling van wie we zijn.

23. Drukkerij? Stop daar nou mee. Kijk naar uw vingers, zijn ze nog niet vies? Dan heeft u geluk. Kijk om u heen, u bent eigenlijk verbaasd. Het is hier zo vies nog niet.

24. Even naar de realiteit. De cijfers van onder andere PWC, KPMG en Deloitte laten zien dat er nog niet zo heel veel aan de hand is met dat papier.

25. Natuurlijk hebben de kranten ingeleverd aan advertentie inkomsten en zagen zij de opkomst van marktplaats.nl veel te laat. Ook tijdschriften reageerden te traag. Maar het landschap van papieren media herstelt zich inmiddels behoorlijk.

26. De papierfabrikanten schreven de afgelopen jaren helemaal geen rode cijfers al waren de groeicijfers in ons land gematigd ten opzichte van bijvoorbeeld China.

27. Tja, en dan die ontlezing. De experts staan tegenover elkaar, maar de boekenbranche doet het al jaren onverminderd goed.

28. Einde papier? Ja, wel, zeker met papier 1.0. Drukken is een commodity geworden. Drukkerijen zoeken naar nieuwe toegevoegde waarde in hun portfolio en moeten dat ook.

29. De grafische branche herpositioneert zich. Natuurlijk zijn er vele bedrijven verdwenen, maar de meesten hebben nieuwe producten en/of diensten ontwikkeld en hebben hun personele krachten inmiddels flink aangepast.

30. Papier als monopolie? Nee, dat zeker niet. Het past echter wel (en nog lang) in de mediamix. Media 2.0 = Print 2.0 + Web 2.0 + RTV 2.0. Print 2.0 bestaat nog niet, die branche is niet echt gewend aan overhypte marketing termen. De web jongens hebben durf en kwamen al snel met web 2.0, terwijl daar aanvankelijk ook nog geen inhoud voor was.

31. Dat de technologie interactie op het web mogelijk heeft gemaakt, waar nu alle sociale netwerken op gebaseerd zijn, is het geluk geweest voor het overleven van die term.

32. Ook radio en televise waren bepaald geen ‘haantje de voorste’ daar waar het gaat om marketing termen. RTV 2.0 is voor velen in Hilversum nog een onbekende.

33. Maar wat is web 2.0 nu eigenlijk? Is het nu echt een nieuw medium of is het slechts een uitgegroeid kanaal door de digitalisering van de oude media? Het is wat mij betreft wel degelijk een vraag waard of het web nieuwe content maakt.

34. Content komt vooral van uitgevers. Zij zijn de originators van nieuwe inhoud. Zij komen met nieuwe concepten, waar adverteerders zich (kennelijk) prettig bij voelen.

35. Papier 2.0 is dus vakbladen en tijdschriften maken, die inspelen op behoeftes van doelgroepen. Push in plaats van pull. Dat web is mooi, maar het vergt wel steeds het aanzetten van een computer. Papier is push, het komt door de brievenbus bij u binnen. Maar ook digitaal papier en narrowcasting is papier 2.0. Posters in digitale vorm zouden tot het werkterrein van de grafische industrie kunnen behoren.

36. En als het om relevantie gaat, dan vindt u dat niet erg. Papier (of digitaal papier) met relevante informatie blijft langer op tafel liggen, trekt langer uw aandacht en zet aan tot actie.

37. Papier kan dus (nog) best de concurrentie aan met e-mail marketing. Hoe val je nog op tussen de vele tientallen e-mails per dag die bij u op uw computer verschijnen?

38. Natuurlijk heeft papier het alleen vertoningsrecht als communicatiemiddel verloren. Maar papier is zeker niet verloren.

39. Drukken kan ook persoonlijk, dat heet dan variabele data printing. En ook dat kan on-line aangestuurd worden.

40. Drukkerijen hebben vaak moderne ICT mogelijkheden om het web te gebruiken voor offertes, oders te volgens, bestanden te uploaden en ook zelf on-line bestanden te bewerken met databases voor variabele toepassingen.

41. Drukkerijen worden steeds vaker combinaties van ICT bedrijven, reclamebureuas en print mogelijkheden, on-demand, just-in-time.

42. Dus waarom bent u hier? Om een modern media bedrijf mee te maken, dat midden in de mediamix zijn positie heeft en voortdurend aanpast.

43. Hier maakt u dus print 2.0 mee, net zoals u bij een internet bedrijf web 2.0 zou kunnen meemaken. Plaats print midden in uw mediamix en zorg voor een evenwichtige balans in uw media bestedingen. Print is niet dood, print leeft. Print 2.0: het motto van de grafische branche voor 2008: ook wij passen in de media 2.0 beweging! Welkom bij uw drukkerij….