Charterhouse: hoe een Engelse drukkerij een Print Management bureau werd

Binnenkort in GW

Charterhouse is van oorsprong – eind jaren zestig – als drukkerij begonnen. Midden jaren negentig zagen de oorspronkelijke eigenaren af van het metaal en papier en kozen met succes voor een voortrekkersrol op het gebied van print management voor grote merken.

chaterhouse.png

Het bedrijf heeft een kleine 120 medewerkers in dienst, verdeeld over Engeland, Zwitserland, Portugal, België, Scandinavië en sinds enige tijd ook in Nederland. Gezamenlijke omzet is 110 miljoen euro, doelstelling is 1 miljoen per fte. Ik bezoek het bedrijf in het hoofdkantoor van Renault/Nissan op Schiphol-Rijk. Ik praat met Chrystel Adams, european account director, een dame die nogal wat uurtjes in het vliegtuig leeft om alle vestigingen scherp te houden op het gebied van print management en outsourcing.
Het bedrijf werkt voor de grote internationale brandowners, waaronder Renault/Nissan, Shell, Unilever en Sony en T-Mobile. Het bedrijf kiest daarbij voor het aanbieden van middellange- of lange termijn contracten, waarin duidelijk wordt aangetoond dat Charterhouse tegen lagere kosten een blijvend hogere service kunnen bieden. De medewerkers van Charterhouse zijn daarbij doorgaans intern gestationeerd bij de opdrachtgevers als on-site account managers, waardoor de bedrijven zich de kosten kunnen besparen van één of meerdere al dan niet gespecialiseerde full-time medewerkers op het gebied van media-inkoop. De kwaliteit van het contact staat daarbij hoog in het vaandel.

Het succes in ons land moet nog groeien, nu zijn 2 full-time medewerkers aanwezig bij Renault/Nissan, een opdrachtgever, die men in ons land sinds 3 jaar te danken heeft aan de goede reputatie van Charterhouse in Engeland. Volgend jaar hoopt het bedrijf meerdere grote namen binnen te halen, waardoor ook het resultaat van de Nederlandse vestiging moet gaan groeien. Toch ben ik wat meer geïnteresseerd in de overgang van drukker naar een printmanagement bureau. Ik vraag Chrystel hoe dat proces verliep. ‘Ik heb die tijd niet meegemaakt, maar ik heb begrepen dat dat proces tot geen enkel klantverlies heeft geleid in die tijd. Het was ook niet een proces dat in één keer werd uitgevoerd. Langzaam maar zeker verminderde het bedrijf haar drukcapaciteit en begon zelf uit te besteden, zonder dat dat ten koste ging van prijs en kwaliteit. Op die manier werd ook veel kennis opgedaan van de werkmethoden en kwaliteiten die drukkerijen zowel nationaal als internationaal te bieden hadden. En op die wijze opereren we nog. We hebben een keurige lijst van prefered suppliers, die aan alle mogelijke kwaliteits criteria voldoen op het gebied van zowel prepress, press als afterpress’.

Het drukwerk waarvoor Charterhouse het management voert is divers. Brochures, direct mail, point of sales materiaal en posters zijn de belangrijkste producten. Maar Adams voegt er onmiddelijk aan toe, dat in versneld tempo ook websites in een crossmediaal sausje worden aangeboden, waarbij vooral Engeland een voortrekkersrol vervult. Charterhouse beweegt zich echter niet op radio- en televisie gebied. Op technisch gebied heeft de onderneming toch nog de nodige zaken in huis om de workflows in eigen hand te kunnen houden. Zo verzorgen zij zelf de preflight van binnenkomende documenten, doorgaans Certified PDF en bewaren zij zowel originelen als bewerkte bestanden in een eigen – per land geïnstalleerd – media asset management systeem. Ook dat aspect is een stuk ontzorging voor de opdrachtgevers. De creatieve uitingen worden verzorgd door reclame bureaus, welke al dan niet op wens van de opdrachtgever samen wordt uitgekozen. De technische kennis is meer dan voldoende aanwezig om het proces in al die stadia te kunnen tracken en tracen, zowel wat betreft productie- als doorlooptijd. Chrystel: ‘Time to market is voor onze opdrachtgevers steeds belangrijker, die deadlines zijn ons succes’.

Op mijn vraag naar de toepassing van web-to-print werd genuanceerd ingegaan. ‘In sommige gevallen werkt dat, maar voor grote marketing campagnes werkt het (nog niet. Het is bijvoorbeeld prima voor het consistent gebruik van huisstijlen in kleinere uitingen en catalogi’. Toch gelooft Chaterhouse wel in web-to-print, getuige het feit dat zij een stuk maatwerk voor deze service hebben laten ontwikkelen.
Ik kom nog even terug op crossmedia en het web, en Chrystel begrijpt meteen waar ik naar toe wil: ‘Nee, print wordt niet verdongen door allerhande interactieve websites, print wordt juist sterker, vooral voor dure artikelen zoals auto’s. Bij Sony ligt dat iets anders, zij hebben veel meer klanten die steeds vaker het web raadplegen voor het maken van keuze van apparatuur. Maar ook daar zie je dat het moeilijk is een directe klantrelatie op te bouwen, vooral daar waar nog sprake is van de tussenhandel en de retailer. Maar geloof me, het is een flinke klus om met een e-mail direct marketing campagne dezelfde look&feel te bereiken in vergelijking met papier.’

Chrystel blijft benadrukken dat vooral kostenbesparing het belangrijkste verkoop argument is. ‘Wij kennen de markt, de beste partijen en de laagste prijzen, dat is iets wat een drukwerk inkoper zelf nooit kan bereiken. Daarbij is het doorgaans niet haar of zijn core-business, ze doen het er vaak bij, echter te vaak tegen te hoge kosten en veel stress.’ Charterhouse wil echter een goede relatie met haar prefered suppliers onderhouden. ‘Drukkerijen hebben vaak een hekel aan print management bedrijven, omdat de indruk bestaat dat ze alleen maar de laagste prijs willen hebben. Wij bieden in een participerend model juist ook meerwaarde voor de drukker, omdat wij ook voor hun extra (internationale) omzet kunnen genereren. Wij zetten dus geen tenders uit om alleen maar de laagste prijs te scoren.’
Als ik vraag of Charterhouse op de één of andere manier te vergelijken is met Kobalt, is Chrystel duidelijk: ‘Nee, Kobalt is vooral statisch gericht op een bepaalde reeks opdrachtgevers met een doorgaans nationaal karakter en doen hun werkzaamheden vanuit een eigen kantoor. Wij zijn wat dat betreft veel dynamischer, richten ons op een internationale markt in alles wat we doen.’

Op mijn vraag of Charterhouse ooit zelf weer zal gaan drukken reageert ze verbaasd: ‘O nee, geen denken aan, onze toegevoegde waarde zou dan alleen maar omlaag gaan’.

2 reacties

  1. brig op 6 april 2009 om 10:10

    ter info



  2. Rob op 3 oktober 2009 om 20:59

    Charterhouse is een succesvolle onderneming echter zeker niet de grootste onafhankelijke printmanagement partij en daarnaast niet/nauwelijks succesvol in Nederland en Belge. Hiervoor zijn meerdere redenen aan te wijzen maar bevat ook de engelse manier van werken en aanpak. Het samenwerken met lokale bedrijven die reeds jarenlange ervaring hebben zou hierbij een versnelde manier zijn om te groeien maar dit is veelal niet wat de engelse partijen wensen. Daarnaast heeft Charterhouse wel productie in huis, waaronder digitaal. Desondanks voor Nederlandse begrippen een grote partij.