kvgo.pngDe term ‘nieuwe diensten’ spreekt bij velen tot de verbeelding. In onderzoeken zullen weinigen invullen dat ze niets met ‘nieuwe diensten’ doen. Dat is niet ‘cool’. In een recent onderzoek, uitgevoerd door Het Dienstencentrum, zegt tweederde van de grafische bedrijfstak iets te doen met nieuwe diensten.

Daaronder wordt op de eerste plaats digitaal drukken verstaan, zodat elke drukker die een printer/copier heeft staan, meteen aan het criterium ‘vernieuwend’ voldoet. Op de tweede plaats verschijnt huisstijlbeheer, gevolgd door ontwerp- en/of communicatie advies op de derde plaats.

Enerzijds zijn dit gelukkig allemaal ontwikkelingen die een directe relatie hebben met de markt en dat is zeker goed nieuws te noemen. Interne gerichte nieuwe diensten, zoals kleurmanagement, ISO procedures, certified PDF en dergelijke hebben wel hun uitwerking in de buitenwereld, maar worden zeker niet ervaren als commercieel te exploiteren nieuwe dienst. Ook het inrichten van databases wordt veelal niet als nieuwe dienst ervaren.

Merkwaardig is dat in het artikel op geen enkele wijze melding werd gedaan op gebieden, waarbij Web 2.0 applicaties kunnen worden ingezet om ketens in doorlooptijd te verkorten en qua beheer te optimaliseren. Ook dus nergens melding over Web2Print ontwikkelingen, of ze zouden onder één noemer geplaatst moeten zijn in ‘digitaal drukken’. Als dat het geval zou zijn, dan maakt de industrie zeker een grote stap voorwaarts.

KVGO leden kunnen het volledige rapport (achter hun eigen wachtwoord, ja dat wel…) downloaden.