Adformatie: Print gedegradeerd tot traffic medium

adformatie.pngIn Adformatie 21 van 23 mei las ik een lezenswaardig artikel over de degradatie van print in met name personeels advertenties.

Intermediair is een weekblad, vooral gericht op HBO’ers en academici. Het blad staat wekelijk boordevol personeelsadvertenties en kan mede daardoor de abonnementen ‘gratis’ weggeven.
Intermediair wordt door VNU Media uitgegeven. Frans Klaassen is daar directeur ‘print’ en becijferde dat de groote van personeels advertenties de afgelopen 6 jaar gemiddeld zo een 30% kleiner zijn geworden.

Intermediair heeft zelf geëxperimenteerd met de grootte van advertenties en kwam tot de conclusie dat de response op de zogenaamde kleinere ‘verzamel’ advertenties met verwijzing naar websites juist minder response opleverde in vergelijking tot ‘complete’ advertenties.

Volgens Klaassen degraderen adverteerders print tot een traffic medium. Door dus primair naar de kosten bij print te kijken, missen adverteerders juist de goede kwalitatieve kandidaten, doordat er geen imago meer wordt gecommuniceerd. De kans op een kwalitatieve doorklik wordt daardoor aanzienlijk minder. Print is juist een imago aanjager volgens VNU Media. Adverteerders denken ook al te gemakkelijk dat lezers de moeite nemen een URL uit een advertentie te gaan overtikken!

Klaassen verwacht echter niet dat door zijn onderzoek het tij zal worden gekeerd, maar wil wel waarschuwn voor een onbedoeld neveneffect wanneer adverteerders gaan beweren dat print niet zou werken, terwijl ze het zelf op een andere ‘verkeerde’ manier zijn gaan inzetten.

1 reactie

  1. Frans op 11 juli 2008 om 15:30

    Ik heb slechts zeer weinig reacties gekregen op ons onderzoek, en dit artikel. De data over de grootte van de advertentie per vacature is keihard – en is tot nu toe het enige en grootste aangetoonde effect van online op print en een onderliggende factor van de algehele malaise waar met name veel kranten in verkeren. Het geringe aantal reacties is voor mij een teken dat men niet genoeg de data analyseert, en deze probeert de begrijpen. Men is teveel bezig met de platfora zelf, en denkt niet goed genoeg na over de cross mediale effecten.