Picnic Printed: print is springlevend

Het medium papier doet weinigen uit de on-line en mobiele wereld warm worden. 1.0 is meestal de reactie. De organisatoren van Picnic dachten daar dit jaar anders over. Picnic Printed werd gedurende de 3 festival dagen gepubliceerd door Boomerang Media.

Een krantje op tabloid formaat met hoogtepunten van elke dag. Het opvallende van dit initiatief is dat het juist zo onopvallend is. We zijn zo gewend aan print, dat we het niet bijna, maar als volledig ouderwets beschouwen. Toch is zo en ‘event special’ helemaal niet zo gewoon. Het moet qua snelheid opboxen tegen alle blogs, die gedurende de hele dag al hun berichten over Picnic wereldkundig maken.

Een dergelijke uitgave moet dus toegevoegde waarde bieden. En dat doet het. Het stukje ‘reverse media’ van Maarten Lenz-Fitzgerald is een leuk voorbeeld van het overbrengen van de leukste twitterberichten in print.
Dat gaat zelfs verder met het initiatief van Prntscrn, een uitgave van Tolk. De eerste letterlijke ‘web-to-print’ uitgave wordt verwacht in januari 2009.