Zeurderig artikel over subsidie Picnic’08 in Marketing Tribune

picnicmt.jpgMarketing Tribune publiceerde deze week een nogal negatief artikel over de subsidies rondom Picnic’ 08. Bas Verhart liet zich interviewen door Hugo de Haas van Dorsser, die het niet kon laten vooral te zeuren over geld.

Ik vind het nogal vervelend worden dat er in ons land bij voortduren wordt gehamerd op de norm ‘gratis’. Kennelijk moet alles gratis zijn en subsidie is een vies woord. De journalist van Marketing Tribune sloot zich maar al te makkelijk aan bij deze trend.

Natuurlijk is de subsidie de afgelopen jaren aanzienlijk geweest, maar de organisatie had ook een enorme klus te klaren om een congres/festival van internationale omvang neer te zetten die meteen de goede ’tone of voice’ zou uitstralen. Dat kost geld.

Dat vooral de Nederlandse deelnemers klagen over de hoge toegangsprijs is vooral gebaseerd op normvervaging. Overigens is veel van Picnic ’08 geoon gratis toegankelijk en kunnen deelnemers ook sessies, dagdelen of dagen uitkiezen. Niemand wordt verplicht het volle pond te betalen. Maar een bedrag tussen de 1000 en 1400 euro is voor een event van een dergelijke omvang heel gewoon.

Dat de subsidie wordt afgebouwd is heel normaal. Ook Bas realiseert zich dat en doet samen met het hele Picnic team zijn best om kosten en opbrengsten minder afhankelijk te maken van subsidies.

Het is jammer dat de journalist niet de diepte opzocht en meer inhoudelijk op het programma inging. De cover van het blad en de verrassende fotografie rondom Bas (waarschijnlijk thuis) beloofden een inspirerend artikel. In plaats daarvan werd het een inhoudsloos zeurverhaal, waar geen enkele lezer ook maar één stukkie inhoudelijke toegevoegde waarde uit kon halen. Jammer.

1 reactie

  1. luuk ros (marketingtribune) op 3 november 2008 om 17:45

    Boeiende observatie,

    Misschien vond je het wel jammer dat de journalist de diepte opzocht en niet inhoudelijk op het programma inging. Maar waarom eigenlijk? je kon toch in tientallen media lezen wat er inhoudelijk te doen was?

    Wij schrijven het blad niet alleen voor de organisatoren van events, maar ook voor de marketeers die zich afvragen waarom IAmsterdam zo weinig geld over houdt voor start ups, kleine congressen en seminars, broedplaatsen en andere initiatieven die van de stad een echte creatieve hoofdstad moeten maken. Jij vindt dat kennelijk gezeur. Dat er geen enkele lezer ook maar één stukkie inhoudelijke toegevoegde waarde uit kon halen is niet wat ik terugkreeg van de lezers 😉