Teveel weggeven: gevaar van het deelprincipe in sociale media? Geef je oordeel…..

Vandaag werd ik geattendeerd op het feit dat ik met mijn presentatie ‘Vloedgolf – sociale media in beweging’ teveel van het goede heb weggeven op Slideshare. En dat is een vraag waar ik me vandaag in verschillende onbewaakte momenten mee heb bezig gehouden.

Graag jullie mening op onderstaande dwaling van mijn geest…..

Sociale media gaan vooral over delen, zodat je daar in je netwerk beter van wordt, omdat er over wordt ‘gepraat’. Mijn laatste presentatie deed het wat dat betreft inderdaad best goed. Het woord ‘briljant’ viel zelfs een keer, terwijl ook ik juist werd geïnspireerd door hetgeen anderen in hun presentaties weer met mij wilden delen.

Ja, ik weet wel dat ik goed ben in het verduidelijken van complexe zaken. Ik heb niet voor niets de pay-off ‘Simplifying Complexity’ op mijn site staan. Ik heb daarmee inderdaad verschillende successen geboekt, zoals bij het maken van het crossmedia model, welke inmiddels door vele bedrijven wordt gebruikt om het begrip hanteerbaar te maken en dus duiding te geven.

Zo keek en kijk ik dus ook aan tegen mijn presentatie over sociale media, alhoewel ik er zelf nog geen eens zo heel erg tevreden over ben, omdat er in de presentatie toch nog veel te veel variabelen zitten om er nu precies achter te komen wat je er nu als bedrijf of individu – lees merk – mee moet gaan doen.

Maar goed, even terugkomend op de opmerking die ik vanorgen kreeg. Ik wil graag jullie mening horen. Kan je teveel weggeven en daarmee je mogelijkheden om met je kennis geld te verdienen, verspelen? Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Geef adviezen. Ik kreeg bijvoorbeeld te horen de presentatie in slechts een derde van het aantal slides te publiceren, zodat de inhoud dan juist uitnodigt om verder te vragen. Dus is het te uitgebreid, of valt het wel mee? Is het verhaal dat ik vertel niet veel meer waard dan de opgetekende slides? Laat je mening horen……

8 reacties

  1. Sander Been op 19 juni 2009 om 13:45

    Hoi Peter, Ik begrijp wat je bedoelt zelf heb ik geen moeite met het delen van kennis of dergelijke ook niet aan mijn “concurrenten” het GTSC is daar een goed voorbeeld van… veel techneuten praten en helpen elkaar in geval van problemen/uitdagingen.

    Begrijpelijk als je de hypotheek moet betalen van kennis overdracht dat je dan wat gereserveerder bent met het vrij publiceren van zaken…

    Echter denk ik dat de afstand en de hoeveelheid knowhow van goede kennisleveranciers als jij, peter van teeseling en zo zijn er op de verschillende vlakken nog veel meer “goeroe's” denk aan Roelof e.d. dusdanig groot is dat men altijd zal blijven terugvallen op deze.

    Wellicht wat krom omschreven maar de mensen die bijvoorbeeld crossmedia projecten opstarten/leiden hebben in hun dagelijkse werk niet de tijd om het wiel uit te vinden, daar zijn de “early adapters” zoals jij perfect voor… het wordt pas een bedreiging voor je als je zelf achterover gaat leunen…. dan wordt je ingehaald door de markt…

    De preso's op slideshare moet je volgens mij zien als een prachtige vorm van reclame, want wees nou eerlijk als je veel vertel / laat zien gaan de mensen (jou klanten) er beter overnadenken en komen er juist nog meer vragen waarvan ze zeker zijn dat ze die niet zelf kunnen oplossen…. Daarvoor ben ik het niet eens met de stelling dat je slide's moet weglaten want dan is de stap volgens mij eerder gezet om het eerst zelf te proberen omdat men de complexiteit vaak niet overziet.

    Enfin je wilde een mening… dit is die van mij! Mocht je nog eens een visje willen komen happen omdat je de haringparty heb moeten missen… just call…

    Groet

    Sander Been
    Chevalier International



  2. Sipke Horsten op 19 juni 2009 om 14:12

    Beste heer Luit,

    Toen ik vorige week “via twitter” op je presentatie werd gewezen dacht ik in eerste instantie ook van “die geeft veel weg”. Maar later vond ik het meer een introductie/hulpmiddel en moet je als individu verder kijken (en nadenken) naar de (toepassing) mogelijkheden.

    Op school krijg je een reader voor een vak, als je het (thuis) leest denk je ook van: Ja natuurlijk en zus of zo. Maar als een docent (b.v. M. Delcour bij Stivako) er dan een toelichting op geeft, dan gaat het lampje pas echt branden.

    Zoals dhr. Been zegt “als je de hypotheek moet betalen” dan kan ik mij voorstellen dat je wat “voorzichtiger” bent met welke kennis je deelt. Maar ik ben er blij mee, jou slides zijn weer stof tot nadenken voor mij.

    Vriendelijke groet,

    S. Horsten



  3. Erik Leonard op 19 juni 2009 om 14:41

    Ik merk zelf vaak dat juist het antwoord op de vragen die gesteld worden nalv een presentatie de meerwaarde brengt die ik wil en kan geven. Vanuit “concurrentie” oogpunt, vind ik het echter niet altijd verstandig al mijn info/kennis open op het web te zetten én ik wil de klant/prospect persoonlijk zien bij een presentatie. Als ze deze al gedownload hebben, komen ze dan nog wel? Misschien is het dan nog niet zo'n gek idee een “trailer” te maken van je presentatie….in de bios werkt dat ook nog steeds, en op sites van bands of op iTunes zie je het ook steeds meer …10 sec. en als je de rest wilt horen: kopen!



  4. Gitta op 19 juni 2009 om 14:41

    Tja, de eeuwige discussie: wanneer geef je te veel weg? Het past juist in het businessmodel van deze tijd dat je wat weggeeft, vooral kennis. Zoals een van je eigen sheets al aangeeft, is er slechts een klein percentage wat creëert en een heel hoog percentage wat alleen kijkt. Mensen zullen dus jouw kennis dankbaar tot zich nemen en zelfs er goede sier mee maken naar hun baas of opdrachtgever toe.

    Maar als mensen het willen toepassen in de eigen praktijk, merken ze pas hoe beperkt en algemeen die kennis is en kunnen ze vaak niet de vertaalslag maken naar de eigen praktijk en daarmee samenhangende acties die ondernomen moeten worden. En daarvoor gaan ze ons weer inhuren.
    Of ze moeten een steekhoudend verhaal houden voor het Management Team bijv. over social media – en waarom het bedrijf er iets mee moet. Maar als ze dat willen toesnijden op hun situatie, ontbreekt ook de kennis om de vertaling te maken. En huren ze liever iemand in die zijn sporen in het vak al heeft verdiend.

    Kracht van de sociale media is juist het delen van kennis. Ja, je had je preso misschien in kunnen korten, of je tekstballonnetjes eruit kunnen halen zodat alleen het plaatje zichtbaar was en ze naar het verhaal hadden moeten raden, maar met alleen dat verhaal kunnen de meesten toch niks. Ze missen nl. de kunde om dit te vertalen naar de eigen situatie.



  5. Menno Karres op 21 juni 2009 om 21:32

    ik heb de presentatie een keer bekeken en vond niet dat je iets weggaf. In tegendeel, het was een moment van inspiratie, een lang moment, dat wel. En ik vond het de moeite waard.

    Aan de andere kant begrijp ik je dilemma: geef ik iets weg waar anderen voor zouden betalen? Welnu, kennis en presentaties zijn leuk, aardig en nuttig. Persoonlijke ervaring is waardevol. Maar echt zinvol is de beleving, en die kan alleen de eigenaar van het idee bieden.

    Geef, denk in overvloed, en leef zinvol. Juist dan zal het je toevallen.



  6. Walter Vos op 21 juni 2009 om 22:40

    Je moet niet vergeten dat voordat bepaalde kennis bij jou tot stand is gekomen je een heleboel informatie tot je hebt genomen, je er veel over hebt nagedacht (met jouw unieke hersenen die unieke associaties leggen) en dat je de ontstane kennis nog weer hebt moeten omzetten in een powerpoint, artikel, monoloog of wat dan ook.

    Zolang je dat hele proces nog niet 1 op 1 op iemand kan overdragen kan je nooit te veel weggeven. De expliciete kennis die je deelt, haalt het nooit bij de impliciete kennis die jij nog in je hoofd hebt. En voor die impliciete kennis huren mensen je in.



  7. Ronald op 22 juni 2009 om 09:39

    Hoi Peter,

    Je hebt ook nog een tweede “pay off”….
    De Slideshare ondersteunt je verhaal. M.i. is je verhaal dan ook veel meer waard. En niet te vergeten, jijzelf. Ethos in communicatie en overtuiging. Ik vond nog een aardige link m.b.t. sociale media: http://www.molblog.nl/bericht/veranderingen-in-
    Groet,
    Ronald



  8. Peter Luit op 22 juni 2009 om 20:26

    Dank voor alle input! Blijft altijd een zorguldige overweging. Maar de reacties op de presentatie waren meer dan normaal positief. 400 keer bekeken in zeer korte tijd en ook nog een kleine 10 keer ge-embed op andere sites.