Politieke transparantie en sociale media

Al tijdens de gemeenteraadsverkiezingen werden links en rechts wat voorzichtige stapjes gezet in het gebruik van sociale media gereedschappen door politici. Veel resultaat heeft het niet gehad met slechts 50% opkomst van de kiezers. Er is meer nodig om stemmers te trekken dan alleen een account aanmaken en zeggen dat je ‘er’ bent.

kamer.jpegMet de tweede kamer verkiezingen in aantocht is het gebruik van sociale media door politici aardig toegenomen, maar de effecten ervan op het kiezersgedrag zullen naar alle waarschijnlijkheid zeer gering zijn. Politici denken iets te licht over de inspannigen die zij zich moeten aanmeten om werkelijk effect te hebben op de verschillende alternatieve sociale netwerken.

Wild wat accounts aanmaken heeft totaal geen zin, als er niet effectief gebruik van wordt gemaakt. Het is veel beter aandacht te besteden aan één of twee netwerken. Als die twee netwerken dan ook nog te koppelen zijn, dan versterkt dat het effect. Welk doel dat effect dan ook moge hebben……

Voordat een sociaal netwerk effect gaat krijgen is het aantal volgers een belangrijk, maar niet doorslaggevend gegeven. Natuurlijk zijn 200 contacten prettig, maar het maakt niet veel meer uit of het er daarna 400 of 600 worden. Het gaat vooral om de kwaliteit van de mensen die je volgen en ook de mensen die je zelf volgt. Als politici zich duizenden of tienduizenden volgers laten aanmeten door een communicatie afdeling is dat vrij zinloos, zeker als de politicus zelf weinig mensen volgt en/of in zijn geheel niet reageert op meningen van anderen.

Uiteraard is relevantie van je content – dus transparantie in het politieke circuit – van enorm groot belang. En dat is eng, je echte mening versus de politieke consequenties. Dat wordt nog eens extra versterkt indien politici hun eigen weblog gaan inrichten. Daar kan je immers een totaal verhaal kwijt. Voordeel ten opzichte van Twitter is wel dat je als politicus je verhaal diepgang en duiding kan geven.

koppelingen.png

Koppelingen tussen sociale netwerken is een belangrijke sleutel tot succes. Een weblog, die een notificatie op Twitter publiceert bij een nieuw bericht op de weblog genereert gegarandeerd verkeer naar de weblog. Een koppeling met LinkedIn waar in een lijst de laatste berichten van de weblog worden gepubliceerd, eventueel inclusief de #in berichten op Twitter bieden ook extra waarde voor de bezoekers die het LinkedIn profiel bezoeken. Bovenstaand beeld laat het ‘schrikbeeld’ zien van alle mogelijke koppelingen tussen vele typeringen van netwerken.

De tijd tussen gemeenteraadsverkiezingen en 9 juni is mijn inziens te kort om gericht met sociale media kanalen om te gaan om de kiezer nog massaal naar de stembus te trekken, maar social media is niet iets wat ‘hangt’ aan één gebeurtenis, maar dient deel uit te maken van je dagelijks leven. Of is dat wat overdreven? Wat zouden de politici daar zelf van vinden?

Beeld: Lifehacking

2 reacties

  1. Tim Roosen op 14 april 2010 om 11:19

    Er is van de week net een interessant rapport gepubliceerd ‘Als je vrienden hebt dan win je, ‘Onderzoek naar de impact van Sociale Media op de Lokale Verkiezingen 2010’
    Zie: http://www.saxion.nl/designentechnologie/publicaties_artikelen/lectoraatmediatechnologydesign



  2. Peter Luit op 14 april 2010 om 20:54

    @Tim: dank voor je rapport, erg zinvol voor vooral cijferaars die de effecten per partij/regio willen analyseren. Ik heb het doorgestuurd naar de burgemeester van Velsen.