Kick-off meeting – Designing The Daily Digital

3d.pngJan Bierhoff van Infonomics en New Media, Hogeschool Zuyd te Maastricht opende de ‘3D‘ kick-off meeting in een overvolle zaal van Kasteel Oudaen in Utrecht.

bierhof.jpg

Jan Bierhoff

Hij schetste de basis van de problematiek waar de gevestigde media kanalen zich mee zien geconfronteerd sinds de komst van het web en het businessmodel ‘gratis‘. De aanwezigen, afkomstig uit zowel printmedia als radio en televisie kunnen ervoor kiezen mee te doen in een door het Stimuleringsfonds voor de Pers gesubsidieerde activiteit van ca. 2 jaar. Met een basis subsidie van ongeveer 900.000 euro worden diverse activiteiten ontwikkeld en openbaar toegankelijk gemaakt via de kanalen van De Nieuwe Reporter, Dutch Media Professionals en Mediafacts. Het project wordt met hulp van een omvangrijke stuurgroep en kerngroe geleid.

brock.jpg

George Brock

De dagelijkse praktijk zoals die in de huidige context van economische golfbewegingen wordt gevoeld, werd ingevuld door George Brock, Head of the Journalism Department, City University, London. Met de titel ‘Re-inventing the News, best practices from the UK’ liet hij zien op welke wijze radio, televisie en kranten zich zowel lokaal als nationaal ontwikkelen, met de BBC als de ‘Elephant in the Room’, die zich ‘gelukkig niet manifesteert op de productie en distributie van lokaal nieuws, het ‘crisisgebied’ van de Britse media bedrijven.
Hij tekende daarnaast op dat er maar weinig bedrijven bestaan die echt ‘crossmediaal eigenaar’ zijn van zowel de content als de divergerende en elkaar versterkende kanalen. Hij tekende vervolgens een aantal uitspraken op rondom het veranderende medialandschap, met vooral oog voor de journalistiek:

– journalistieke waarde wordt als ‘afnemend’ ervaren
– journalsitiek wordt steeds minder formeel
– journalistiek wordt makkelijker toegankelijk en wordt flexibeler
– journalistiek wordt minder gedisciplineerd

Met daarnaast een analyse van economische bewegingen en gedragingen van de consument:

– on-line businessmodellen zijn niet getest
– consumptie gewoontes veranderen langzaam
– businessmodellen veranderen sneller dan de consument
– er komt een ‘paywall war’

Met deze laatste uitspraak begon de discussie pas echt, de voortdurende vraag of content op het web al dan niet betaald zou moeten kunnen worden. Brock zie dat al het gewone, makkelijk toegankelijke dagelijkse nieuws als ‘Throwing Spaghetti at the Wall’ is. Met andere woorden, het blijft niet ‘kleven’ en daar willen mensen niet voor betalen. Alleen verticaal gerichte specialistische informatie heeft de potentie betaald te kunnen worden.
Tot slot liet hij een hele reeks voorbeelden zien van vooral lokale initiatieven, die hij benoemde onder ‘hyperlocal blogs’, waarbij hij vooral inging op:

– het belang van vertrouwen in de lokale inhoud
– woorden tegenover beeld, geluid en video
– de balans tussen feitelijk nieuws en diepgaande analyses

boermann.jpg

Johan Boermann

Piet Bakker (Hogeschool Utrecht en UvA) vroeg zich vervolgens af, waarom de lokale nieuwssites hun content dan niet juist achter een ‘paywall’ zouden plaatsen, als de nieuwswaarde daarvan dan aangemerkt zou kunnen worden als ‘verticaal’. Die vraag bleef een beetje hangen, maar werd wel opgepakt door Johan Boermann, directeur Media Groep Limburg, onderdeel van Mecom. Hij maakte vooral onderscheid tussen nieuws en informatie en probeerde aan de laatste vooral de financiële meerwaarde toe te kennen. Bij MGL wordt volop geëxperimenteerd met lokale content – informatie – op basis van profielen. Boermann zei echter dat hij zelf ook wel wist hoe die profielen er globaal uit zouden zien en dat het volgens hem dus niet nodig is om van elke Limburger afzonderlijk haar of zijn interesses in kaart te brengen. In plaats daarvan is een grid gemaakt met 16 ‘special interest’ gebieden, die volgens hem vrijwel altijd de interesse wekken van een zeer grote doelgroep. Met andere woorden: ‘Het interesse gedrag van on-line lezers is best wel voorspellen en te besturen’. Boermann voorspelt dat hij voor die inhoud makkelijk tussen de 5 en 10 euro per maand kan vragen. Ook voorspelt hij dat hij daarmee 40 miljoen euro extra aan advertentie inkomsten denkt binnen te halen. Een zeer ambitieus plan, welke uiteraard met grote interesse gevolgd zal worden.

valerie.jpg

Valerie Frissen

Tot slot tekende Valerie Frissen, senior strateeg TNO – en deel uitmakend van de kerngroep van dit project, de strategische innovatie agenda op voor de mediasector:

– innovatie in businessmodellen, vooral door micro-payments en personaliseren
– denken vanuit de gebruiker, meetbaar maken van media gedrag en waarde van content
– innovatie in samenhang met de media cultuur
– de ontwikkelingen op het gebied van de technologie
– wet en regelgeving – met speciale aandacht voor innovatief denken op het gebied van onder andere auteursrecht
– journalistiek als publieke functie in relatie tot burger journalistiek

Bedrijven en instellingen kunnen participeren in dit project.

Bronnen foto’s: Boermann (Twitter), Frissen (Picnic Network), Bierhoff (editorsweblog), Brock (Ning.com)

2 reacties

  1. Bart Brouwers op 1 november 2009 om 12:16

    Hier is nog meer te lezen over Boermann’s plannen.