Netwerk023 in teken van iPad en de kansen en mogelijkheden voor uitgevers

Gisteren kwamen zo een 90 Haarlemse media professionals af op de Netwerk023 netwerkbijeenkomst, waar een panel van deskundigen hun visie gaven op de komst van de iPad.

netwerk023_06.png

Een uitspraak die ik wel vaker doe werd op twitter door één van de aanwezigen opgemerkt

netwerk023.pngnetwerk023_1.pngVoorafgaande aan de bijeenkomst werd voor pakweg 15 belangstellenden een workshop gegeven waarin de aanwezigen werd geleerd een eenvoudige mobile app te maken, welke gelijktijdig volledig automatisch werd gebouwd voor 5 mobile platformen. Steape biedt een webbased SAAS platform aan om relatief eenvoudige apps te kunnen maken, met deels statische en deels dynamische pagina’s. Het geheel kent een zeer intuïtieve bediening, welke in hoofdzaak door middel van ‘drag & drop’ wordt gerealiseerd. Van de 15 aanwezigen slaagden er twee in een volledige app te maken en (in beide gevallen) via iTunes te uploaden naar hun eigen iPhone. CEO Marc van Bommel was duidelijk tevreden met deze promotionele workshopvorm: ‘We deden dit voor de eerste keer en zien hoe we in één zo een 15 mensen kunnen overtuigen van het gemak van onze oplossing.’

netwerk023_3.pngIn de avond werd in de fraaie Philharmonie in Haarlem het netwerkevent gehouden, met op het podium Gijs Vroom – Uitgever Emerce, Kees Beudeker – CEO Readershouse Brand Media en Marc van Bommel. Helaas liet GertJan Oelderik, directeur / uitgever NRC Media verstek gaan vanwege drukte elders. De discussie, welke ik mocht modereren, was levendig en inhoudelijk ook behoorlijk scherp. De aanwezigen in de zaal mengden zich duidelijk in alle mogelijke aspecten rondom verdienmodellen, technologie, marktbereik en werking van de iPad.

netwerk023_4.pngVergelijkingen met de iPhone en de meer traditionele eReaders werden door de forumleden meteen afgedaan als ‘niet ter zaken doende’. De zaal was hier en daar wat genuanceerder en liet het forum dan ook duidelijke tegengeluiden horen. Zo werd de discussie over de toegevoegde waarde van de iPad voor adverteerders gevoerd, maar resulteerde nog niet in een duidelijk advertentie- en businessmodel. Misschien ook wel wat te vroeg. Niemand van de aanwezigen had het apparaat nog in handen gehad. Een loterij voor een echte iPad resulteerde in een kartonnen ‘alias’, welke echter bij de komst van de eerste echte iPad zal worden omgeruid. De winnaar Jan Glas was zichtbaar blij met zijn prijs, maar vroeg zich al ongeduldig af hoe lang hij zou moeten wachten op de echte iPad.

netwerk023_5.pngHet panel en de zaal hielden de gemoederen bijna een uur bezig, maar toen werd het toch echt weer tijd voor netwerken, hetgeen volop werd gedaan. De aanwezigen gingen naar huis met vooral positieve bagage en inspiraties rondom de iPad, met hier en daar wat kritische kanttekeningen. Maar dat kan ook niet anderes. Ondanks de mij toebedachte titel ‘iPad expert’ (dank aan John Meulemans), is het ook voor mij voorlopig nog een zoektocht hoe deze Apple innovatie zich in de markt zal gaan positioneren. Over een half jaar kunnen we er meer over zeggen.

netwerk023_7.pngDe forumleden kregen het mooie fotoboek ‘Haarlems Landschap’ mee, gemaakt door fotograaf Chris Hoefsmit. Een werkelijk prachtig fotoboek – ja, met echt papier, voorzien van alle rijke plekken die de stad Haarlem kent. Netwerk023 mag zich dus ook rijk noemen met de nieuwe netwerk lokatie de Philarmonie, één van de weinige nieuwbouw objecten, midden in de stad, maar met behoud van karakter in één van de meeste spannende gebieden van de binnenstad.

Klik even door voor een leuke filmimpressie gemaakt door Suzanne Sandberg en een volledige optekening van de paneldiscussie.!

Sfeerimpressie Netwerk023 Event 17 maart 2010 from Suzanne Sandberg on Vimeo.

1 reactie

  1. John Meulemans op 18 maart 2010 om 15:06

    Beste Peter,

    Dank nog voor het modereren en voor mij blijf je de iPad expert 😉

    Mooie samenvatting btw, we linken er naar in het verslag.

    John