Weekendoverpeinzing: Ons land te klein voor iPad-only krant?

discussie_twitter.pngVanochtend rolde het bericht van nu.nl binnen dat ons land te klein zou zijn voor een iPad-only krant. Te klein te opzichte van wat? Het taalgebied of het aantal andere kranten welke bestaat uit de combinatie print, website en tablet?

• We weten nog helemaal niet of de prijs van doorslaggevende betekenis is bij de consument (gemak als onderdeel van de aankoopprijs)
• Levendige discussie met @brewbart, @pietbakker, @bertboerland en @mertenhou op Twitter op zondagmiddag

daily.pngMijns inziens is het te vroeg voor dergelijke uitspraken. Natuurlijk kijken we allemaal met belangstelling uit naar het experiment van Murdoch en Jobs, die naar alle waarschijnlijk eind deze maand met de iPad-only krant ‘The Daily’ zullen verschijnen. De prijs is bij dit soort producten steeds onderwerp van gesprek. 79 tot 99 cent per dag of goedkopere abonnementen per week of maand. De consument heeft het voor het kiezen, want ook het gratis aanbod is groot.

Doordat uitgevers vooral achter elkaar aan rennen en dus wild experimenteren met zowel gratis als betaalde iPad apps, is een duidelijk beeld van de Nederlandse ontwikkelingen niet echt te maken. De gesprekken die ik heb gehad met krantenuitgevers laten vooral zien dat ze weinig tot geen innovatie vertonen in het ontwikkelen van nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen. Met andere woorden, ze willen niet eens een begin maken met het doorbreken van bestaande ketens in de relatie tussen uitgevers, mediabureaus en adverteerders (brandowners, retailers).

De verkokering van titel en inhoud is de vasthoudendheid van uitgevers die zich decennia lang richtten op print, dat was nog te kopiëren richting het web. Tablets (always-on), bieden een geheel ander principe aan van media consumptie en dagen de consument veel meer uit te filteren, juist vanwege het feit dat het apparaatje je 24 uur per dag, onafhankelijk van plaats, kan voorzien van content. De titel is niet meer leidend, maar de context en de relevantie.

En dat vraagt nieuwe inzichten van alle betrokkenen, uitgevers, adverteerders en consumenten. Het gaat om gefilterde relevantie met een combinatie van breaking news, zowel voor redactionele- als voor commerciële berichten. Dat vergt andere processen, ketens, timing, redactionele- en commerciële auteurs, consumenten en apparaten/applicaties.

Lees alle inhoudelijke ins-en-outs van The Daily bij crossmediakennis.nl

4 reacties

  1. Peter Luit op 23 januari 2011 om 12:16

    @Bart, dank voor je reactie. Nu weet ik het even niet. Doorgaans is @pietbakker goed geïnformeerd, maar jouw stuk laat inderdaad zien dat het om 99 cent per dag gaat. Even onderzoeken dus…. Haha, het lijkt wel journalistiek……



  2. Peter Luit op 23 januari 2011 om 12:25

    Aan de hand van opmerkingen van @pietbakker en @brewbart heb ik de nuances over prijsstellingen wat aangepast. Dank beiden!



  3. Netty Arriens op 23 januari 2011 om 16:19

    Je slaat de spijker op zijn kop. De nieuwe inzichten van alle betrokkenen vraagt wel om visie, creativiteit, durf om te experimenteren en tijd.