Sanoma geeft openheid omtrent iPad strategie

Joris van Heukelom van Sanoma Digital gaf afgelopen week op de Mobile Convention in Amsterdam volledige openheid rondom de iPad strategie binnen een aantal Sanoma titels.

Vooral effecten multitouch zijn doorbraak op mobiel browsen

Net zoals Michiel Buitelaar, gaf ook van Heukelom toe, dat het voorlopig een learning by doing traject is binnen een nu te kiezen aantal titels. Maar voor de toekomst is niets uitgesloten, ook geen andere apparaten. Buitelaar zei met name dat laatste een paar weken geleden ook al op het eerste e-reading event in Eindhoven.

Van Heukelom denkt wel dat de content voor de iPad door de redactie verrijkt moet worden, hetgeen invloed zal hebben op de workflow. Wat dat betreft is de timing van Adobe CS5 perfect, met name InDesign schijnt fraaie e-Book mogelijkheden te bezitten, geïntegreerd met de verschillende web authoring applicaties van Adobe.
Of er geld en vanuit welke hoek er geld verdiend gaat worden met content op de iPad kon van Heukelom nog niet volledig beantwoorden. Hij verwacht dat het rendement op verkoop van digitale uitgaven wel zal verbeteren. Het investeringsniveau zal Sanoma in ons land beperkt houden tot enkele tonnen.

Prijsvergelijkingen zullen door de consument zeker worden gemaakt. Uitgevers die zichzelf willen verrijken door teveel verrijkte content toe te voegen aan hun bestaande papieren uitgave – dus ook door een hogere prijs, zullen door de consument niet worden beloond. In die zin is de visie van Pontes Schultz van Bonnier duidelijk: ‘Maak het vooral niet te gek, de kosten zijn hoog, de consument wil voor die extra’s niet veel meer betalen.’

Ook de reacties op de eerste uitgave van Time Magazine (zie onderstaand artikel) op de iPad laten een vergelijkbaar beeld zijn, alhoewel het nog veel te vroeg is om vast omlijnde conclusies te trekken.

Feit is wel dat Apple op de eerste verkoopdag van de iPad naar eigen zeggen al enkele honderdduizenden exemplaren heeft verkocht en een stormloop op de iPad Store heeft plaatsgevonden, waarbij kopers massaal applicaties, maar ook content uit de iBook Store kochten.

Interview door Gijs Vroom van Emerce

Klik verder om Vincent Everts te zien met zijn eerste iPad.