Voorbarige speculaties over kosten Apple iAd model

De doorgaans goed geïnfomeerde iPhoneclub.nl maakte het gisteren iets te bond met de kopregel ‘Adverteren via iAd kost miljoen dollar’. Ondanks het feit dat het miljoen ook in de Wall Street Journal werd genoemd, ligt de opbouw van dat getal wel wat genuanceerder.

iAd.pngMobiel adverteren verkeert nog in een heel pril stadium, voorzichtige stapjes moeten de spelers ‘voeding’ geven op de reacties vanuit de mobiele gebruiker. Men zet voorzichtige stapjes, vooral omdat men weet dat ‘hinderlijkheid’ op de loer ligt. Gebruikers van apps zijn ongeduldig, zeer kritisch en gebruiken de app doorgaans kort. Elke bijkomende hinderlijkheid doet een gebruiker al heel snel afstappen van een app, zelfs als deze betaald is. Dus gratis apps met advertenties moeten wel heel goed zijn om de hinderlijkheid van advertenties te accepeteren. Maar dat zal de tijd ons wel gaan leren. Zover is het – gelukkig – nog niet.

Apple zegt 60% van de advertentie inkomsten af te dragen aan de ontwikkelaar, de rest gaat naar Apple zelf. In aanvang zal Apple de advertenties zelf ‘bouwen’, om daarmee een standaard te zetten. Apple zegt daarnaast dat de app ontwikkelaar zelf mag kiezen of hij advertenties toelaat. De gebruiker blijkt via iTunes voorkeuren te mogen aangeven voor bepaalde typen advertenties, en wellicht zelfs lokatie gebaseerd. Maar uitzetten is uitgesloten.

Apple heeft het in algemene zin over een cent voor een raw impression en tot 2 dollar voor een doorklik. Daarmaa baseert Apple het model op een inmiddels wat achterhaald, maar nog wel heel veel gebruikt advertentie systeem. Met de 85 miljoen verkochte iPhones en iPod Touches verwacht Apple dat de kosten voor een adverteerder makkelijk een miljoen kunnen worden op basis van aantallen raw impressions en doorkliks. Dus de kopregel bij de iPhoneclub is een aanname op basis van nogal wat veronderstellingen.

Wel zeggen verschillende marketeers, dat vergelijkbare deals momenteel kunnen resulteren in bedragen tussen 100.000 – 200.000 dollar voor vergelijkbare mobiele deals op andere platformen. In die zin lijkt Apple zich op te maken voor een grootste verandering in het mobiele advertentie speelveld. Het is volgens mij echter allemaal nogal speculatief, uitgaande van het feit dat een gemiddelde iPhone gebruiker zo een 30 minuten per dag een aantal apps gebruikt. Apple weet echter wel per toestel precies welke apps (gratis en betaald) zijn gedownload, en heeft wat dat betreft wel een user database, die aantrekkelijk zou kunnen zijn voor adverteerders.

Maar voorzichtigheid blijt geboden, gratis apps met ongewenste advertenties hebben volgens mij geen lang leven. De enige oplossing om een overvloed aan advertenties te voorkomen, is een goede app te ontwikkelen voor weinig geld. Daarmee doe je je klant vooral een plezier.