apple.jpegAls twee CEO’s van grote ondernemingen met elkaar praten, ontstaan er meteen flinke geruchten. Deze week dronken de beslissers van Adobe en Microsoft met elkaar een kop koffie. Meteen staan er diverse blogs vol met analyses.

adobe.jpegMicrosoft zou Adobe moeten overnemen om de strijd met Apple aan te kunnen is één van de meeste voorkomende uitspraken na het – misschien wel volledig onschuldige – kopje koffie. Apple zou trots moeten zijn als zoiets werkelijk waar zou zijn. Anderzijds zou Apple zich ook rot moeten schrikken als zoiets werkelijk waar zou zijn.

microsoft.pngAls bedrijven rechtstreeks gaan zeggen samen te gaan om de concurrentie aan te gaan, moet er wel heel wat achter zitten. Adobe en Microsoft zijn zelf groot genoeg om prettig door te kunnen leven en hebben Apple al helemaal niet nodig om zich tegen te verzetten.

Microsoft is monopolist is veel zaken rondom de meer ‘reguliere’ vormen van automatisering, terwijl Adobe zich monopolist mag noemen in verschillende media segmenten. En Apple dan? Is eigenlijk sinds kort pas monopolist in een paar kleine niches. Op computergebied heeft Apple zich eigenlijk altijd gericht op de loyaliteit van een klein marktaandeel.

Dat Apple met de iPods, iPhone en iPad grote successen boekt, steekt kennelijk. Is ook voor te stellen bij de grotere aanbieders van mobieltjes, maar waarom steekt het bij Adobe en Microsoft? Bij deze laatste is nauwelijks sprake van een echt duidelijke strategie ten aanzien van mobiel. Analisten zien de laatste poging van Microsoft echt niet als een doorbraak het vermeende machtsveld van iOS en Android te kunnen doorbreken. Echte redenen om met Adobe samen hierin ten strijde te gaan, zijn er eigenlijk niet. Wat hebben beide ondernemingen elkaar te bieden?

Adobe doet zelf niets aan mobiel, althans niet in de vorm van een besturings systeem of enigerlei vorm van (indirecte) hardware ontwikkeling. Alleen Flash is een breekpunt tussen beide bedrijven. Het geruzie is een tikkie overtrokken neergezet in de media, want op puur technologisch niveau is het overleg heel wat vriendelijker. Dat beide partijen er nog niet uit zijn heeft te maken met prioriteiten enerzijds en de wat bredere discussie rondom HTML5. Deze laatste wordt overigens ook ‘gewoon’ door Adobe ondersteund. In die zin mag Adobe zeker niet als ‘gesloten’ bedrijf worden bestempeld. Juist de openheid is in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen.

Apple is daarentegen op diverse punten (soms zeer subtiel) gesloten. De loyale gebruikers zijn imiddels zulke fanatieke aanhangers, dat de nadelen van geslotenheid niet lijken op te wegen tegen de voordelen van de sublieme technologie die Apple neerzet met een dusdanig verrijkte user-interface, dat je bijna niets anders meer zou willen.

Is dat laatste dan de mogelijke reden om tegen Apple in te gaan? Succes na succes, niet te overtreffen, met als klap op de vuurpijl, de iPad. Ja, toegegeven, Apple is de eerste, maar zal dat niet zo blijven. Dat weten ze echt wel in Cupertino en Jobs zal wat dat betreft de concurrentie niet uit de weg gaan. De snelheid waarmee smartphones en tablets zich nu ontwikkelen, is van een geheel andere orde ten opzichte van midden jaren tachtig, waarin de drie bedrijven regelmatig met elkaar samenwerkten, afgewisseld door kleine en soms iets grotere ruzietjes.

Maar de tijden zijn veranderd. Het samengaan van Adobe en Microsoft zal het mobiele speelveld niet ingrijpend veranderen. Apple is nu best blij met het grote marktaandeel iPad, maar is in de afgelopen decennia goed gewend geraakt aan een comfortabele niche positie. Dus vechten tegen Apple heeft weinig nut, als de markt de positie van de iPad bedreigt zal Apple niet strijden om het behoud van marktaandeel, maar gaan voor loyaliteit. En dat is een eigenschap, die maar weinig bedrijven bezitten. De optelsom van Adobe en Microsoft zal op dat punt dan ook niet scoren en is het succes van een dergelijke fusie op voorhand als nihiel in te schatten.