Kan alleen Rupert Murdoch wat nieuws verzinnen?

murdoch.pngLinks en rechts rollen de berichten binnen over ‘Daily’, een ’tablet-only’ ‘krant’, welke eind deze maand het levenslicht moet gaan zien. De ideetjes zijn afkomstig van niemand minder dan Rupert Murdoch en Steve Jobs.

• 99 cent per week binnen te halen op naar verwachting een paar miljoen tablets
• Veel uitgevers tegen tussenhandel van Apple via iTunes/AppStore voor uitgeefproducten

Murdoch moet gedacht hebben: ‘Ik bel die Jobs eens op, misschien weet hij wel iets tegen al dat gratis gedoe op het web’. Met de opkomst van die tablets, de iPad voorop, moet toch ook echt geld te verdienen zijn voor uitgevers.

Ja, dat is gewoon waar, daar heb je Rupert en Steve helemaal niet voor nodig. Maar de bestaande orde doet het niet, gratis is ook hier kennelijk de meeste voorkomende norm, of is het vorm?

iad2.pngNieuwe businessmodellen bedenken? Eens met adverteerders om tafel? Nee, we bekijken het voorlopig even voorzichtig. Ondertussen maken we wat reclame voor een zogenaamde gratis iPad bij een kranten abonnement en daarnaast laten we de politiek Wegener beschermen tegen zijn eigen eigenaar Mecom. Het moet niet gekker worden.

En eind deze week komt de 4,8 miljoen euro vrij van de ‘Plasterk’ regeling uit het vorige kabinet. Ben benieuwd welke ideetjes het bestuur heeft weten te waarderen met een stuk(je) subsidie. Hopelijk gaan alleen goede plannen door waar een innovatief verdienmodel achter zit.

Het is te hopen dat we nu met z’n alleen eindelijk eens wakker worden geschud en dat we hardop durven te zeggen dat we voor content gewoon moeten betalen. Dat doen we ook voor applicaties, muziek, films en games. En natuurlijk, ja er is veel jatwerk in deze segmenten, maar tekst en beeld alleen maar gratis laten zijn, dat hoeft echt niet. Als Rupert en Steve 2 miljoen iPads kunnen vullen met nieuws en daar 99 cent voor vragen, dan is er buiten het zeer waarschijnlijke iAd model, op zijn minst al 100 miljoen per jaar binnen. Daar kan je wel een team journalisten voor aan het werk zetten. Geen website en geen print, vooral dat laatste scheelt heel wat kosten. Wie volgt?