Hyperlokale journalistiek: wie gaat het doen?

vandaag.pngJa, ook ik ben betrokken bij een zeer kleinschalig initiatief op het gebied van hyperlokale journalistiek. Het valt mij tegen om mensen zo ver te krijgen om stukjes te schrijven over hetgeen in hun straat, buurt of wijk gebeurt.

• HDC (onderdeel TMG) begint met hyperlokaal onder vandaag.nl
• Regionale stukjes van sites van grote uitgevers worden massaal doorgeplaatst om vooral grote adverteerders te trekken
• ‘Lokale’ hyves pagina doet het goed onder jongeren

Laat ik beginnen met de zoektocht naar winkeliers die wel wat zouden willen schrijven over hetgeen zij in hun winkel meemaken. Was een leuke insteek. Veel winkeliers hebben al helemaal geen website en als ze die al hebben, is deze niet actueel. Aan het begin van het jaar tekenen ze een contract met een krantenuitgever en wordt periodiek (vrijwel altijd) dezelfde advertentie geplaatst. Dat is het dan voor wat betreft externe communicatie.

Dan kom je zo een winkel binnen en je biedt een platform aan, waar ze hun nieuws op kwijt kunnen. Gratis! Die advertentie op de site komt wel wanneer de site wat meer bezoekers zou trekken. Leuk idee. De winkeliers vinden het ook fantastisch. Ook verenigingen, buurthuizen en bibliotheken vinden het allemaal geweldig. Ja, echt iets voor nieuwtjes uit de buurt. Nee, dus geen professionals, geen zeurende redactie, alle vrijheid in het aanleveren, mag gewoon als mailtje verzonden worden. Dus geen enkele belemmering om er lekker op los te schrijven. Maar wel door de gewone burger uit de buurt, want die beleeft immers zaken op hyperlokaal niveau.

Maar het gebeurt niet. Lang niet zoveel mensen als we zouden denken, willen hun gedachten publiceren. Dat viel dus ook in mijn kleinschalige project behoorlijk tegen. Winkeliers willen wel, maar zeggen uiteindelijk geen tijd te hebben. Na een drukke dag volgt nog een stuk inkoop, de boekhouding en dan nog een uurtje rust. Nee, schrijven over die ene leuke klant zit er niet in. Ook suggesties om bijvoorbeeld workshops in de winkel te organiseren en die dan aan te kondigen of een nieuwe collectie artikelen die dan aandacht zou kunnen krijgen. Dus zelfs de mogelijkheid om een commerciële boodschap te publiceren. Niets, geen belangstelling.

En dan inwoners. Links en rechts vragen leek het recept te zijn. Kennissen, vrienden, familie. Ze vonden het allemaal heel leuk! Vervolgens wat flyers laten drukken en deze gericht verspreiden in diverse wijken. Verschillende reacties, allemaal leuk. Op een enkele aanmelding na, bleef de input steken bij amper een artikel in de twee weken. Nee, dit zou geen bezoekers trekken.

Aggregeren van nieuws zou dan een optie zijn. Maar waar komt dan dat hyperlokale nieuws vandaan? Als ik nu en blik werp op de lokaal bedoelde website in en rondom onze gemeente, dan zie ik vooral regionaal nieuws, met hier en daar een lokaal bericht. Bekijk ik de advertenties, dan is er al helemaal geen sprake van een hyperlokaal karakter. Nee, het zijn de grote nationale adverteerders, gecombineerd met grote winkelcentra uit de regio. Nee, dat willen de lokale ondernemers niet, maar zelf initiatief nemen blijft steken bij initieel enthousiasme. We hebben nog een lange weg te gaan.

3 reacties

  1. Gerrit Riezebos op 31 januari 2011 om 09:34

    Hoi Peter,

    Heel herkenbaar dit verhaal. Ik ben medebestuurder van de Lierse winkeliersvereniging en in die functie verantwoordelijk de De Bazuin, het plaatselijke nieuws- en advertentieblad.
    Nieuwtjes zijn er vooral in de vorm van sportverslagen en persberichten van de grotere ondernemingen en non-profit organisaties (KNNV, Hartstiching, etc.).
    Creatief adverteren of schrijven in de krant of op een website, het zit er niet in. Te duur, geen tijd, niet interessant voor mij, een keur van argumenten krijg je voor de voeten.

    Helaas, het is niet anders, maar we blijven proberen …

    Groet,
    Gerrit



  2. Rene Spijker op 31 januari 2011 om 12:34

    Inderdaad herkenbaar. Het idee is goed, dat zal iedereen bevestigen. Maar het blijft lastig om lokale ‘amateur’ journalisten te vinden die regelmatig een stuk willen schrijven.

    En de meeste ondernemers nemen de tijd niet om na te denken over leuke stukjes nieuws over hun winkel/bedrijf. Dat kom je ook tegen bij ondernemers die wel een website hebben, met daarop een pagina met nieuws. Deze wordt vaak ook niet goed of helemaal niet bijgehouden. Simpelweg omdat ze er niet aan denken …

    Ik denk dat het allemaal nog te vroeg is en dat het wachten is op de generatie die opgegroeid is met hyves, facebook, twitter en msn. Bij die mensen zit het publiceren al van jongs af aan ingebakken.



  3. Peter Luit op 1 februari 2011 om 10:36

    @gerrit, @rene dank voor jullie reacties. Ik denk dus ook dat de term hyperlokaal bij grote uitgevers niet zo heel veel voorstelt. Het moet vooral de adverteerder de suggestie geven, dat het bereik nog beter wordt ‘verkocht’. Maar qua nieuwswaarde zullen uitgevers weinig doen om persoonlijk nieuws uit die ene straat te publiceren. De site open zetten voor berichtjes door burgers wordt slechts mondjesmaat gebruikt….. Wat kunnen we er aan doen? Of is het een utopie te denken dat mensen echt hun mening willen publiceren? Staat in contrast tegenover social media, waarin zoveel mensen juist wel wat ‘zeggen’. Of zijn dat irrelevante berichten, die slechts een klein deel van de ‘volgers’ interesseert? Ben benieuwd naar jullie reacties.