Hyperlokale nieuwssites van nieuwsmarkt.nl voorzichtig van start

Met de vier gemeentes Velsen, Kaag en Braassem, Oosterhout en Barneveld heeft nieuwsmarkt.nl de voorzichtige eerste stapjes gezet in hyperlokaal nieuws. De vier sites zijn nog maar net in de lucht en vragen op veel punten nog aanpassingen.

• WordPress 3 als CMS moet de sites toegankelijk maken, ook voor niet al te technische franchisenemers
• Relevante content als toegevoegde waarde naast ‘gewoon’ adverteren

‘We verkeren nog in een soort onderzoeksfase op vrijwel alle gebieden. Zelf doen we lokale ervaring op in onze eigen gemeente Velsen. Er zijn nogal wat aspecten, bijvoorbeeld op het gebied van redactie, (burger)journalistiek, participatie van gemeente, citymarketing organisaties en bijvoorbeeld ondersteuning van winkeliers op marketing gebied’.

oosterhout.png

Ook op advertentiegebied is nog veel te doen. Onderzoek heeft uitgewezen dat met name winkeliers weinig begrijpen van complexe on-line advertentie modellen. Op veel regionale websites zie je deze grote groep ook niet terug. Daar staan dan veelal doorgeplaatste advertenties – vanuit print – van landelijke organisaties of grote(re) winkels vanuit regionale winkelcentra. Lokale winkeliers adverteren dus vrijwel allemaal alleen in plaatselijke kranten, deels contractueel, deels incidenteel. Daar is dus wat te winnen.

Nieuwsmarkt benadert de winkeliers met een totaal nieuw concept, waarin vooral de long-tail beweging van vele keren een beetje de kosten voor de exploitatie van de sites moeten dekken. De winkeliers krijgen vooral een eigen publicatie platform, waarop zij hun eigen berichten kunnen plaatsen. Die moeten dan vooral het doel hebben de winkelbeleving te vergroten. In samenwerking met verschillende organisaties helpen we de winkelier meer te doen dan alleen de goederen vanaf achter de kassa af te rekenen.

barneveld.png

Ook het werven van lokale reporters is een flinke taak. ‘Dat ervaren we zelf in onze gemeente en attenderen franchisenemers dan ook op de totale werkdruk die het exploiteren van een hyperlokale nieuwssite met zich meebrengt. Wel is zeker dat er een redelijke boterham mee te verdienen is, maar het is geen klusje voor tussendoor.’

De franchisenemers in Barneveld en Kaag en Braassem (nog in ontwikkeling) hebben affiniteit met en kennis en kunde van het mediavak. In Oosterhout werken we samen met een lokaal administratiekantoor, welke veel werkt voor lokale winkeliers en ZZP’ers.

‘Onze insteek is gericht op gemeentes met rond de 35.000-65.000 inwoners met een voldoende groot winkelbestand. Veel grotere gemeentes hebben teveel wijken om nog te kunnen spreken van enige homogeniteit op één website en kleiner heeft te weinig financiële potentie. Ook willen we geen gemeentes gaan combineren, dan verlies je het hyperlokale karakter.’

In die zin is het aantal gemeentes redelijk beperkt, maar wel groot genoeg om een redelijke landelijke dekking te kunnen realiseren. Er wordt nu gesproken met een aantal nieuwe gemeentes waaronder Gouda en Houten.

Een veel gestelde vraag is de last van concurrentie van grote uitgevers, waaronder de Telegraaf, die onlangs ook is gestart met hyperlokale initiatieven. Peter Luit: ‘Ik ken Bart Brouwers en we spreken elkaar af en toe. We hebben beiden het gevoel dat de markt in ons land groot genoeg is voor verschillende partijen. En beiden zijn we ook realistisch in het mogelijk slagen of falen van de beide projecten, elk met hun eigen insteek. We kunnen dus veel van elkaar leren en dat is leuk.’

3 reacties

  1. Rene Spijker op 29 september 2010 om 11:11

    Gefeliciteerd met de start! Qua potentie ziet het er al goed uit.



  2. Bart Brouwers op 1 oktober 2010 om 01:14

    Heel erg gefeliciteerd Peter. Erg goed dat je zo open spreekt over de plussen en minnen van je eerste voorzichtige hyperlokale schreden. Ik wens je veel succes met het vervolg.
    Bart



  3. Peter Luit op 1 oktober 2010 om 09:19

    @bart: we zien elkaar binnenkort in Velsen, kunnen we eens even van gedachten wisselen