Deal Skype vooral strategisch: meeste klanten zijn nog niets waard

Microsoft neemt Skype over voor een hoog bedrag, inclusief de schulden die Skype. Dat miljarenden worden betaald voor een bedrijf met eveneens miljarden schuld lijkt wel op een tweede ‘internet gekte’ na de eerste internet bubbel begin dit millennium.

KPN verhoogt ‘VOIP’ tarieven, topman Eelco Blok spreekt met irritante voorgelezen zinnetjes vanaf de afdeling corporate communicatie zenuwachtig de KPN strategie uit
• Gaan klanten straks én gedwongen betalen voor Skype én voor de telco’s die de VOIP kosten doorberekenen?

Als dan superhelder zou zijn wat Microsoft in de markt van VOIP zou willen, dan is zo een overname nog te begrijpen. De positie van het bedrijf op het gebied van mobile is naar verhouding uitermate belabberd te noemen. Een strategsiche samenwerking met Nokia is ook al geen toonbeeld van slim marktbeleid. Nokia lijkt gebukt te gaan onder het succes van relatieve nieuwskomers met veel moderner toestellen en dito besturingssystemen.

Het is nog maar de vraag of Microsoft met de Windows Phone variant voor mobiel het gaat redden in een wereld die nu wordt gedomineerd door Android en iOS. De rol die Skype daarbinnen kan spelen is mijns inziens gering. Skype heeft wereldwijd ruim 660 miljoen gebruikers en draait op zowel Windows, OS X, iOS en Android en nog wat niche producten.

Bellen over internet, ofwel VOIP, is inmiddels mainstream – en ook standaard – technologie en kan op relatief eenvoudige wijze worden geïmplementeerd. In die zin koopt Microsoft geen baanbrekende technologie met de overname van Skype. De grote meerderheid van de Skype klanten betalen – nog! – niets voor hun diensten, immers contact tussen Skype gebruikers onderling is gratis. Skype heeft inmiddels allerhande betaalde diensten, om ook verbindingen vanuit Skype naar bestaande diensten van traditionele telco’s mogelijk te maken.

Deze laatste groep bedrijven ziet ‘gewoon’ bellen en SMS’en sterk afnemen en wil de mobiele internet tarieven gaan aanpassen om diensten als VOIP betaalbaar te houden om de kwaliteit van hun netwerken te kunnen blijven waarborgen. De rol van Telcos’ als telefooncentrale behoort met VOIP tot het verleden. Elke laptop of smartphone is als het ware een telefooncentrale op zichelf. De telco’s bieden hooguit de netwerk infrastructuur.

Hoe Microsoft dus geld gaat verdienen aan Skype is voor mij nog een raadsel. Berichten in de media zeggen dat telco’s nu op hun tellen moeten passen, letterlijk en figuurlijk bedoeld. Ik vraag me af of de overname van Skype echt een bedreiging is voor de telco’s. Zij kunnen immers op basis van het VOIP verkeer precies nagaan met welke applicatie de gewenste verbindingen worden gelegd. Op die manier kunnen zij de ene VOIP dienst duurder maken dan de andere en daarmee meer macht naar zich toetrekken. Als Microsoft de meerderheid van de nu gratis gebruikers geld gaat vragen, dan is het maar de vraag of de miljarden die nu worden betaald, ooit zullen worden terugverdiend.

Nee, de deal zal dus – tegen een forse prijs – vooral strategisch zijn geweest om Apple en Google dwars te zitten. Beide bedrijven hebben eigen – fors kleinere – VOIP apps maar zijn dus niet afhankelijk van Skype. Of het getal 660 miljoen er echt iets toe doet, is voorlopig dus nog maar een vraag, want het grootste deel van die groep levert voorlopig nog niets op.