Skip to content

Mijn bijdrage aan het boek ‘help ze willen vrienden worden’

Piet en Tom Bakker gingen me deze week voor in hun boek ‘Handboek Nieuwe Media‘. Maar persoonlijk ben ik bijzonder trots op mijn bijdrage aan het boek ‘help ze willen vrienden worden’ van de Customer Media Council uit Heemstede. Mijn publicatie van de Panamalezing in het congres ‘Brievenbusreclame‘ van dit jaar, werd integraal gepubliceerd in het boek van Sak van den Boom, onderzoeker Suzanne de Bakker en professor Customer Media aan de UvA Peter Kerkhof.

De ontwikelingen binnen het mediasegment ‘customer media’ staan volop in de belangstelling. Zelfs dagvoorzitter Monique van Dusseldorp, bekend van Picnic en Immovator was verrast over de ingrijpende effecten van print in dit segment. In een wereld waarin digitaal in diverse andere segmenten lijkt te overheersen, is print in relatie magazines nog steeds leidend in het resulaat. Met 16.0000 titels tegenover 6000 titels in de publieks- en vaktijdschriften, is customer media de onbekende bekende grootste speler in printmedia met titels als bijvoorbeeld: Er is Post, Kampioen, Zie, Boodschappen, Spoor en Allerhande.

De branche is springlevend, maar realiseert zich bewust de invloed van social media, waarover ik een hoofdstuk heb mogen bijdragen in het bovengenoemd boek, de vierde in de de reeks boeken over de bewegingen in het speelveld van customer media.

Het congres trok gisteren maar liefst 300 deelnemers naar de Philarmonie in Haarlem. Alle grote merken die zich wekelijks of maandelijks presenteren via customer media uitingen, waren aanwezig en kregen na afloop het boek mee.

Suzanne de Bakker, onderzoekster, presenteerde opvallende cijfers, terwijl Sak het gehele landschap beschreef. Peter Kerkhof analyseerde de ontwikkelingen op basis van wetenschappelijk onderzoek. En met deze combinatie is het boek bijna verplicht leesvoer voor elke marketeer die zich bezigheid met aan klanten gerichte bedrijfsinformatie.

Scroll To Top