KVGO lanceert nieuwe website

Nieuwsmarkt – een activiteit van LUIT.nl – heeft de technische structuur gebouwd van de nieuwe KVGO website. De site is dit weekend in zijn eerste versie opgeleverd en omvat het complete archief van bijna 3000 artikelen vanaf maart 2004. De site is gemaakt in het opensource CMS WordPress, voorzien van specifieke plug-ins en widgets om daarmee precies te voldoen aan de eisen die aan een branche website worden gesteld.

• KVGO – Koninklijk Verbond Grafische Onderneming – wil met nieuwe website verbreden in de communicatiebranche
• In komende weken nog diverse verfijningen, maar basis met content vanaf begin 2004 staat
• Samenwerking met diverse partijen was een uitdaging
• Mobiele web-app versie in ontwikkeling
• Officiële lancering vandaag in printversie van Kernmail

De basisvormgeving is verzorgd door Coers&Roest uit Arnhem. Het project werd vanuit het KVGO geleid door Wolfgang Gielissen, de content werd redactioneel verwerkt door Leon van Velsen. Voor nieuwsmarkt was Albert Noppen projectleider.

De basis werd gevormd door de nieuwe printuitgave van het KVGO nieuwsmagazine ‘Kernmail’. Op basis van vier kernonderwerpen/taken is zowel magazine als website ontwikkeld: Ondernemen, Personeel & Organisatie, Duurzaamheid en Communicatiebranche.

De site is grotendeels open voor niet-leden, alleen specifieke onderzoeksrapporten, bestemd voor leden, verschijnen achter een wachtwoord, alsmede de mogelijke inschrijving op de digitale versie van Kernmail. Deze functie vereiste speciale aandacht, omdat leden kunnen kiezen uit elke willekeurige combinatie van nieuwsberichten uit de vier kerntaken. Ook kunnen zij daarbij aangeven in welke frequentie zij dat nieuws willen ontvangen. Voor die gecombineerde functionaliteit is gekozen voor MailChimp. De implementatie vergde nogal wat puzzelwerk, waarbij regelmatig overleg is geweest met de support afdeling van Mailchimp in Atlanta, Georgia, USA.

Ook is gekozen voor een forum op basis van een plug-in. Plug-ins zijn zo ‘eigenwijs’ binnen de vormgeving vanuit een standaard vormgevings template. Binnen de nieuwe KVGO site is gekozen voor Platform Pro van Pagelines, gevestigd in San Diego, Califormië. Het forum, welke ‘respect’ behield voor de vormgeving was ‘Mingle Forum‘, welke eenvoudig aan te passen was binnen de gewenste vormgeving. In de komende weken zullen daar met name diverse duurzaamheidskringen, maar ook de Linkedin groepen Vrouwen In Print en Young Pioneers in Print hun meningen delen. Daarnaast omarmt de site ook diverse social media kanalen, waaronder het twitteraccount @kvgonl.

Het was een langdurig, maar voor iedereen zeer leerzaam traject. De afhankelijkheid van een goed functioneel- en technisch ontwerp, alsmede een naadloos projectmanagement, leerden de vele spelers in dit traject vooral veel van de noodzaak tot goede communicatie, een juiste balans in samenwerking en verantwoordelijkheden. Het resultaat mag er dan ook zijn.

4 Comments

  1. Mike van Hoenselaar op 28 november 2011 om 20:22

    Ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Ik wil niemand teleurstellen. Vooral niet omdat je net live bent, maar ik vind het resultaat een beetje summier eerlijk gezegd. Van mij had die homepage heel anders in elkaar gestoken. Je zegt dat artikel van 2004 er op staan. Ik ben benieuwd waar die nog een plekje krijgen. Ik krijg niet echt een kennisgevoel. Want volgens mij staat er ENORM veel kennis op dat platform.

    Ik ga wellicht bij onderstaande zaken wat te kort door de bocht, maar ik hoop dat je dit goed kunt ventileren.

    1. Menu werkt niet lekker. Kan niet overal op klikken.
    2. Ik zou op niet alle pagina’s zoals http://www.kvgo.nl/marktinnovatie/ de vier peilers melden. Verwerk deze dan in een sidebar. Leidt erg af van body copy namelijk.
    3. Dossiers doet het niet. Wellicht dat dit dingen zijn die nog gelanceerd moeten worden. Maar wel zo netjes als je deze voor nu nog even weglaat. Geeft een betere indruk.
    4. Ik vind hem soms nog erg traag. Wellicht een caching plugin zoals W3 Total Cache inzetten?
    5. Ik zoek op duurzaamheid en vind op het resultaat nergens een treffende titel of artikel over duurzaamheid. Ik weet dat de zoekmachine van WordPress niet om naar huis te schrijven is maar oplossingen zoals Relevanssi doen wonderen.

    Ik wil niet de hele website afkraken, maar als ik je verhaal hierboven lees en ik hou dit tegen het resultaat aan dan schrik ik daar wel een beetje van. Is de omvang van de organisatie dan zo’n groot probleem geweest?

    Denk graag mee mocht dat nodig zijn.



  2. Peter Luit op 28 november 2011 om 20:55

    @Mike, dank voor je reactie, stel ik zeer op prijs. Ik reageer even stapsgewijs.

    – de artikelen vanaf 2004 zijn door een externe technische partij geïmporteerd, ze hebben echter geen status ‘archief’ meegekregen, waardoor ze nu alleen via de -inderdaad niet overdadige zoekfunctie – te vinden zijn en dus niet onder de categorie ‘archief’ staan. Wordt aan gewerkt.

    – het menu werkt conform de werkwijze van PlatformPro, het klopt dus dat je dan niet overal op kunt klikken bij een volgend submenu.

    – De keuze voor de indeling van de menustructuur is geen technische keuze maar een keuze van vormgever en het KVGO. Je hebt gelijk, maar die keuze is nu eenmaal gemaakt, wij hebben het technisch ingevuld.

    – Dossiers moeten inderdaad nog gevuld worden, maar de lanceerdatum is door het KVGO op de 28e gezet. Inderdaad ontbreken sommige pagina’s nog.

    – Ja, de snelheid valt ons ook wat tegen, ik ga kijken of ik daar verder nog wat aan kan doen, dat is techniek, dus onze zorg.

    – De meest recente artikelen die handmatig zijn ingevoerd, hebben inderdaad nog geen onderwerpen over ‘duurzaamheid’. Die komen echter zeker. Echter dank voor de plugin suggestie.

    Ja, het is op bepaalde punten wat kort door de bocht, maar je punten heb je gemaakt zonder dat je de nuances en keuzes van de opdrachtgever wist. Er moet nog wel wat gedaan worden, maar het resultaat van hetgeen er nu is, is een enorme vooruitgang ten opzichte van de vorige website. Dus kijk ik liver naar die resultaten, dan naar hetgeen nog niet functioneert.

    Maar je suggesties zijn zeker gehoord.



  3. Mike van Hoenselaar op 29 november 2011 om 08:04

    2. Het feit dat PlatformPro zo werkt is natuurlijk niet per definitie dat het goed is. Don’t make me think.

    3. Ik snap dat het een keuze is geweest, maar ook hier geldt. Naar mijn inziens kan dit beter. Meer toegesneden op de vraag van de gebruiker op elke pagina.

    4. Dat zie ik in je artikel nergens terug 😉

    Daarom opperde ik al dat het wat kort door de bocht was. Ik snap heel goed dat er bepaalde keuzes gemaakt zijn. Maar ik mag aannemen dat deze keuzes gemaakt zijn op basis van advies van de expertpartijen die er aan meegewerkt zijn en dus ben ik benieuwd wat dat advies dan is geweest. Of heeft KVGO alle touwtjes in handen gehad? Leuk project in ieder geval. Zal binnenkort nog eens kijken wat er veranderd is. Voor een uitgebreide scan weet je me te vinden.



  4. Peter Luit op 29 november 2011 om 08:08

    @mike: nog een laatste reactie: ik heb zelf de keuzes voor de werking van het menu gemaakt binnen PlatformPro, althans technisch. Dus knoppen die doorverwijzen naar een submenu, heb ik zelf geen functie toegekend. Dat is mijns inziens redelijk normaal.

    Dank voor je overige suggesties. Ik zal zeker aan KVGO doorgeven om op de homepage een wat duidelijker positionering te kiezen. Dat is de meest waardevolle suggestie die je hebt gedaan, waarvoor dank!