Weekendoverpeinzing: het grootste mediabedrijf van Nederland

Vanochtend sprak ik met Carolien Vader, op twitter bekend als @bladendokter. Voor de vuist weg ‘scanden’ we het gehele medialandschap af en keken naar verschillende segmenten, waar al dan niet de nodige bewegingen plaatsvinden. Op een moment zei Carolien: ‘Eigenlijk maken wij deel uit van het grootste mediabedrijf van Nederland’. Inspirerend genoeg om met deze weekendoverpeizing het weekend tegemoet te zien.

• Een meme (spreek uit als ‘miem’) is een zichzelf vermeerderende eenheid van de culturele evolutie, zoals een gen de eenheid is van de biologische evolutie.

We begonnen met het ‘Het Begint met een Idee‘, een boek welke vandaag van Carolien is verschenen. Ja, echt in print, we konden het nog niet vasthouden, de eerste container stond ergens ‘te wachten’ in een lokatie in Houten. Zij kreeg slechts een paar maanden geleden de opdracht een boek te schrijven over ‘het idee’. Met verder geen enkele aanwijzing ging ze aan de slag en werd geïnspireerd door de basis principes van het zogenaamde ‘meme‘, gecombineerd met haar ervaringen binnen TEDx Amsterdam. Die combinatie staat ‘garant’ voor openminded denken, opensource denken, crowdsourcing en innovaties vanuit vrijdenkende individuen.

We kletsten samen verschillende mediasegmenten door en kwamen tot de conclusie, dat de echte innovaties in het landschap niet komen van grote spelers, maar van de grootste speler: de optelsom van alle vrijdenkende media ZZP’ers in ons land. Grappend zei Carolien: ‘We zijn collega’s van elkaar binnen het grootste mediabedrijf van ons land’. En dat is een fundamentele gedachte die mij aan het denken zette. Want innovaties zijn er genoeg, alleen de vraag is natuurlijk gerechtvaardigd of we ze wel voldoende terugzien in ons dagelijks leven.

Het vrijdenken dwong ons tot het doen van uitspraken over de innovaties bij bladenmakers, bij boekenuitgevers en niet in de laatste plaats bij kranten. Natuurlijk drong zich het meeste recente boek van Walter Isaacson op, die de biografie van Steve Jobs optekende. Natuurlijk was de dwang van Jobs om alles naar zijn hand te zetten in een groot bedrijf uniek. En het is maar zeer de vraag in hoeverre dit soort gedragingen van medewerkers geaccepteerd zouden worden in een ‘gewone’ loondienstomgeving. Zelfstandigen daarentegen kunnen gewoon hun eigen gang gaan, zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag, omzet, netwerk, producten, diensten en relaties. Vanuit die eindeloze energie kunnen geweldige ideeën ontstaan, waar geen ‘gestructureerd’ mediabedrijf tegenop kan.

Met die gedachte stapte ik deze ochtend weer in mijn auto naar mijn volgende afspraak. Ik probeerde ‘Het grootste mediabedrijf van Nederland’ inhoud te geven. Of en hoe dat dan zou kunnen, houdt mij in ieder geval dit weekend bezig. Maar eerst maar eens het boek lezen van Carolien, misschien staat daar wel een idee in.