Maken van ‘content apps’ complex proces

Een PDF’je op een ‘app’ zetten is zo eenvoudig nog niet. Adobe en Apple slagen er beiden in het complex behoorlijk complex te maken. bepaald geen klusje tussendoor voor de gemiddelde ‘content creator’.

• Apple en Adobe hebben een onwaarschijnlijk complex proces ontwikkeld om een content app te publiceren
• Procedure aan Android zijde aanzienlijk eenvoudiger en sneller
DPS is gereedschap met lastige ontkoppelpunten tussen creatie, productie en distributie
• Leuk om Graphit weer eens te bezoeken, ik ken het bedrijf al vanaf eind jaren negentig

hilda

Deze week was ik op bezoek bij ‘24app‘, een bedrijf van Graphit uit Krommenie. In een paar uur werd ik bijgepraat over de wijze waarop uiteindelijk een native app kon worden gemaakt vanuit de creatieve start met Adobe InDesign. Hilde Hagen begeleidde mij door alle stappen van het proces en liet duidelijk zien op welke plekken creatieven ‘afhaken’.

De hoeveelheid instellingen en keuringsprocessen is bijna onwerkelijk en dus voor een ‘creatieve content creator’ bepaald geen lolletje. Daarentegen zijn juist die creatieve mogelijkheden binnen Adobe InDesign in combinatie met diverse ‘embeddable’ elementen vrijwel ongelimiteerd, inclusief HTML5 elementen. Waneer de zogenaamde .folio file eenmaal klaar is, begint een technisch proces met meerdere varianten: de ‘eenmalige’ app, de ‘kiosk’ app waarin meerdere keren een editie gepubliceerd kan worden en de ‘branded app’, bedoeld voor een volledig eigen look&feel, vooral bedoeld voor bedrijven die hun content app alleen intern willen publiceren.

De zogenaamde ‘goedkeuringsprocessen’ vereisen een nauwkeurig stukje werk. Met talloze opties moet de inhoud, de bedoeling en de context van de inhoud worden verduidelijkt. Vergissingen worden ‘afgestraft’ met een geweigerde app of editie. 24app ontzorgt al deze handelingen en biedt vooral een omgeving waarin de content creator zich alleen bezig kan houden met het creatieve concept van de publicatie. Hilde Hagen: ‘We merken enerzijds dat in het technische proces creatieven afhaken en anderzijds het algemene management afhaakt bij forse licentiekosten om alles zelf te doen. Wij kunnen toegevoegde waarde leveren om veel van die technische handelingen onder ons beheer voor een aantrekkelijke prijs aan te bieden’.

Na het bezoek zocht ik op het web naar begrijpelijk workflow overzichten, hetgeen geen overtuigend resultaat opleverde welke ‘goed genoeg’ zou zijn om potentiële gebruikers van deze dienst makkelijk te overtuigen van de ‘ontkoppelpunten’ creatie, productie en distributie en welke toegevoegde waarde ‘derden’ zouden kunnen leveren om de technische (te) complexe taken te kunnen vervullen. En het is vooral mijn taak complexiteit te vertalen in makkelijk te begrijpen workflows. Want juist daar draait het om voor de uiteindelijke gebruiker. Dus dit onderwerp wordt vervolgd…..