10 jaar WordPress: van eenvoudig gebruik tot zakelijk succes

Nee, ik heb niet alle 10 jaren rondom WordPress meegemaakt, maar terug gerekend kom ik uit in het jaar 2005, niet meer wetende of ik nog startte met versie 1.5.x of al met versie 2.0. Zeker is dus dat ik 8 jaar WordPress ervaring heb meegemaakt vanaf een ‘tooltje’ voor het maken van mijn eigen website tot en met een zakelijk succes binnen mijn huidige media dienstverlening.

• 27 mei 2013 bestaat WordPress precies 10 jaar. Wereldwijd worden op bijna 700 lokaties zogenaamde ‘WordPress meetups‘ gehouden om de verjaardag te vieren
• Zakelijk succes met WordPress vooral te danken aan uitgebreide crossmediale ervaring om opdrachtgevers vooral goed te adviseren op het gebied van marketing- en communicatieprocessen, techniek is secundair
Download counter laat actuele stand van zaken zien per versie

Ik kan me nog goed herinneren dat ik ergens halverwege 2005 door Ronald Borghardt werd geattendeerd op WordPress. In het begin van dat jaar maakte ik nog gebruik van het opensource project PHP-Nuke, mijn eerste ervaringen met het verschijnsel CMS (Content Management System) op het web. Ondanks de rommeligheid van PHP-Nuke, kon ik er mijn weg wel in vinden. Ik moest derhalve enorm wennen aan WordPress, het kwam vooral erg kaal en statisch over. Maar stapje voor stapje ontstond op luit.nl een nieuw gezicht, met voor het eerst een weblog, toen nog een relatief nieuw verschijnsel, waarover in de jaren daarna heel veel geschreven is en het journalistieke speelveld voorgoed heeft veranderd.

wordpress-20-post

user interface van WordPress 2.0 in december 2005

De user interface van die tijd is niet meer te vergelijken met die van vandaag. De rommeligheid heeft nog zeker geduurd tot de komst van versie 3.0 halverwege 2010. Dat was een enorme belangrijke stap voorwaarts. Vooral de komst van custom menu’s was een enorme verbetering. Minder opvallende zaken voor de gemiddelde gebruiker waren multisites en custom post types en veel techniek onder de motorkap voor de meer technische ontwikkelaars. De leercurve is in al in die jaren redelijk vlak gebleven en daardoor blijft WordPress enorm populair onder niet technische bouwers/gebruikers. Met een paar stappen is een website te maken. Dat is meteen ook het nadeel van zo een opzet, omdat het onderscheidend vermogen tussen een ‘website-je’ en een goed werkend communicatieplatform vooral groot is in de achterkant van hetgeen te zien is.

We zijn inmiddels op weg naar versie 3.6 en op alle gebieden is de professionalisering enorm toegenomen. Ik maak vrijwel uitsluitend gebruik van betaalde professionele gereedschappen van ontwikkelaars, waar een bedrijf achter zit. Die bieden stabiliteit in de ontwikkeling van hun gereedschappen en bieden mijn opdrachtgevers de garantie van blijvende ondersteuning. ‘Gratis’ is niet het uitgangspunt meer in professionele WordPress omgevingen. Dat de kern van WordPress als opensource software gratis te downloaden is, zegt niets over de kosten rondom creatie, de technisch bouw, de gebruikte gereedschappen en het onderhoud. De opdrachtgever heeft het voordeel geen licentiekosten te hoeven betalen voor WordPress, alle overige diensten zijn marktconforme inspanningen.

WordPress is geen doel op zich, het is in combinatie met aanvullende professionele gereedschappen vooral een communicatie platform, waarbinnen het on-line gedeelte van een doordacht crossmediaal beleid op uitgevoerd kan worden. Dat is iets anders dan ‘Doe mij maar een WordPress website-je’.